• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

cleaner stap bij nieuwe auto

ze spreken daar in een topic van tussen de glaze white diamond en de collinite wax 12 uur tussen te laten voor een betere hechting.

maar als je de wagen in de glaze zet en dan 12 uur moet wachten ligt die toch al terug vol stof, en dan de wax erop :weetniet
 
Maar naar mijn weten is, na de verwerking van Black Hole of White Diamond, de lak meteen klaar om een wax erop te zetten. Oh wacht: in de link die ik gaf: Als antwoord wanneer de wax erop kan:
"As soon as it has set up it can either be layered once more so filling more of the heavier defects , as the cleanser will not effect the lower layer."
en "Straight away as it is a poly product with heavy solvents will not have to cure, plus does not offer much protection. "

Elke carnauba wax heeft trouwens oplosmiddelen, ook een 'pure' wax. Komt door carnauba, wat gewoon keihard spul is. Om dat de kunnen verwerken heb je altijd oplosmiddelen nodig.
Een vaste wax als Natty's bevat minder oplosmiddelen dan het vloeibare 845. Die kun je dus wel sneller achter elkaar opbrengen.
 
Mja, elke wax bevat idd oplosmiddelen. Ik heb mss een beetje een verkeerde woordkeuze gebruikt. Met pure wax zonder oplosmiddelen doelde ik eerder op een wax zonder cleaner erin. Dacht ook dat het dit was wat men bedoelde in bovenstaande posts. Kan op de duur zelf niet meer volgen...:D
 
zouden er niet veel potjes en flesjes gesmeerd worden zonder dat ze eigenlijk resultaat hebben , ik bedoeld dan stapjes teveel

Ik stel mezelf de vraag wat is nodig en wat niet, wat heeft zijn nut en wat niet ? om je wagen er mooi glanzend en beschermd laten uit te zien .

je kan 2,3 of wel 4 waxen ook over mekaar smeren , maar bij mij is het de bedoeling van produkten op mijn wagen te zetten die dan ook zijn nut hebben , en niet met het één produkt het eerste er terug af te halen , of stappen te doen die helemaal niet nodig zijn .


het is ook zo de ene persoon wil daar misschien tot het uiterste in gaan , voor de andere is een mooi resultaat voldoende
waar ligt de grens he mensen .

Ik ben nog maar een beginneling , maar hoe langer ik hier op dat forum zit en op de site van cc hoe langer ik ook wel het beste van het beste wil :party:
 
Ik zal het proberen simpel neer te planten in jip/janneke-taal zoals ik het bekijk:

1 - Wassen: opgehoopte vuil weghalen
2 - Clay: schoonmaken in de lak
3 - Cleaner: schoonmaken op de lak
4 - Polishing: de blanke laklaag een beetje verwijderen

Ga je polijsten ( veelal machinaal ) dan ga je van te voren geen cleaner pakken ( zoals Prof Polish ).
Wat je wel kan doen is als laatste stap de:
A - Lime Prime pakken, dit is een prewax-cleaner, haalt de allerlaatste ieniemienie-defecten er uit en voed de lak weer
B - Lime Prime Lite, dit is een cleaner-glaze, voed de lak weer en voorziet van een glaze

Wel of geen glaze onder de wax:
@ - In de winter veelal niet daar je nóg optimalen cq langer van de wax wilt genieten om de winter door te komen.
$ - In de zomer wel omdat je dan de auto vaker wast en vertroeteld en de standtijd van minder belang is omdat er sneller weer een nieuw laagje wax op gezet wordt
( persoonlijk vind ik dan wel een meerwaarde ( of zit tussen m'n oren, maar vond wel mooier uitzien toen ik het gebruikte )

Past de ene wax op de ander verhaal: nog nooit iemand een monster rondom de auto zien lopen die zich vol heeft zitten knabbelen aan de 1e laag wax oid.
Vind je het een echt belangrijk item: inmiddels wel bekend welke meer dan normaal aan oplosmiddelen hebben, doe het met die niet en klaar .... voor de rest gewoon doen.

12 uur wachten tot de volgende laag: boringgggggg ..... alleen met de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant moet je even opletten,
voor de rest swipetest / hazing in de gaten houden.
Indien 2e laag wax gaat opzetten voor een goede dekking: doe dit de volgende dag

@blazer: goed dat je veel inleest, maar maak jezelf nu ook weer niet leip door alle extra verhalen en houd het gewoon bij de basis.
Je moet nog helemaal vanuit niks beginnen op een nieuwe auto.
Je geeft zelf aan, hoe ver wil je gaan met detailen ! Dit is voor elk persoon verschillend, doe wat JIJ prettig vind en waar je van GENIET ( anders zonde van je tijd en je geld mijns inzien )

@iedereen: uiteraard zijn er voor alle dingen een voor cq tegen te vinden, maar maak niet alleen jezelf en een ander niet leip, zeker als iemand net gaat beginnen.
Echt fout kan het niet gaan, in ergste geval zal je minder lang van je waxje genieten .... boeiend, verwen je de auto toch nog een keer ( leer zelf van je foutjes )

Mijn advies: Poorboys SS&S + Delirium / Mothers clay-set / Dodo Juice Lime Prime Lite Cleaner-Glaze / Dodo Juice Light Fantastic Wax
 
Idd blazer, waar ligt de grens... aan jou om te bepalen waar voor jou de grens ligt. :grinning:

Ivm potjes smeren zonder resultaat....vaak is het eerder een kwestie van: hoeveel verschil maakt dat ene potje tov het eindresultaat? Soms is het verschil nauwelijks of niet zichtbaar, soms is het verschil duidelijk zichtbaar. En vaak is het proberen de enige manier om daar achter te komen.

Edit: ik sluit me verder aan bij mk-us : laat je niet leip maken, blijf bij de basis. Prima advies! :)^ Gaf dit zelf trouwens ook al aan in post 7....ff mijn eigen loftrompet blazen...:D
 
2 - Clay: schoonmaken in de lak
3 - Cleaner: schoonmaken op de lak


Je bedoelt dit zeker andersom?

2- Clay: Oppervlakte reinigen, zodat deze lekker glad wordt.
3- Cleaner: Reinigen van de poriën van de lak zelf.
 
GM Toyota ,

Zoals jij zegt van de white diamond machinaal toe te passen zodat het cleanen dat er zou inzitten tot zijn recht komt .

ik zou deze met mijn excentrische bosch kunnen doen , welke pad raad je me dan aan

een monello concorso ?
of moet ik dan een pad gebruiken met een beetje cuttings factor ?
 
Ja. of je moet voor een zwarte kompressor pad gaan van Monello, die werken net iets lekkerder dan een CCS pad.
 
de kompressor pad is nog groter 6" , moet ik eerst kijken of dit nog op de bosch past
ik dacht dat 5,5" al beetje groot was , eerst nakijken dan

maar alvast bedankt voor de tip
 
Kijk eens hoe groot je backing plate is op de Bosch.
Op een DAP zit standaard een 125 mm (5" ) backing plate. Hierop passen de 6" kompressors prima.
De pad moet voldoende ondersteund worden door de plate; hij hoeft niet precies even groot te zijn als de plate.
(liever niet zelfs: zo heb je minder risico op het raken van je lak door de backing plate)
 
heb nog een vraagske :weetniet

ze spreken steeds van een wax zeeer dun aan te brengen ,nu heb ik al op filmpjes gezien dat ze met een vloeibare wax slecht 3 kleine erwtje op de pad doen per paneel van 50x50cm.

nu de vraag is met een pasta wax , hoe doen jullie dan zo'n gedoseerde hoeveelheid op de pad ?? met een lepeltje ?

Ik zou voor de collinite 915 willen gaan en dat is een pasta wax :party:
 
Gewoon de pad een likje over de wax geven. Kom je met de pad niet goed op de wax dan kun je hem even van de backingplate halen en erdoor dopen, of even met je vingers door de pot en afvegen aan je pad.
 
met uwe vinger , dan kan je even proeven :D

en breng je ook een drietal kleine veegjes op de pad aan , ongeveer vergelijkbaar met de drie erwtjes bij vloeibare wax.
 
Om het nog verwarrender te maken...: ik zou geen glaze gebruiken op jouw kleur, ik denk niet dat het de moeite waard is. Op wit en zilver zie je de kleine krasjes die de glaze vult en het vermindert naar mijn mening de duurzaamheid van je wax.

M.i. beter om dat geld te investeren in betere wasspullen, doeken of machinaal polijsten.

En zoals al gezegd:

Er zullen gerust defecten te vinden zijn op je auto.... BMW op dat gebied een reputatie hoog te houden :s Als het al niet in de fabriek of tijdens transport gebeurd is (het zal je verbazen hoeveel gloednieuwe auto's na transport eerst langs de schadehersteller moeten) dan is het wel de stagair bij de dealer 'm vol ellende poetst. Je ziet het nu niet.. maar wacht maar tot het zonnetje gaat schijnen en je met je wax in de weer gaat.. :)

BMW heeft verder knetterharde lak, daar begin je met de hand niks op. Als je echt wil polijsten (niet "cleaneren") zou ik beginnen met een DAP (of je je Bosch kan gebruiken weet ik niet), een oranje, witte en zwarte 5.5" pad en als polishes bijv. de Monello Mezzo en de Finale.
 
rickk,

Inderdaad maak je het me weer moeilijker om keuzes te maken .

jij zou al direkt de wagen polieren als ik het goed begrijp , je kan gelijk hebben maar ik vind dit al direkt tot het uiterste gaan he

volgens mij als je echt poliert met de mezzo en de finale haal je toch een minuscul klein laagje van je blanke lak weg , of zie dit verkeerd ?

ik had voorlopig de planning gemaakt op (als het niet meer vriest wel te verstaan)

wassen
kleien
glaze white diamond machinaal zodat hij de werking heeft van toch een beetje te cleanen volgens GM toyota
en dan wax collinite 915 met de hand of machinaal weet ik zelf nog niet.

ik hoop en zou denken dat ik als leek toch al versteld ga staan van het resultaat :weetniet

jullie als gevorde detailler gaan misschien zien dat er zeker nog meer uit kan komen , maar dat zal ik moeten leren met de jaren.

weet er per toeval iemand met welk merk van lak en vernis bmw oem werkt ?

want ik ken wel niets van detailen , maar als je een lakformule wilt kan ik wel helpen denk ik

Marc