• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goede allround wax

Ik zou me om te beginnen niet al te blind staren op de prijsverschillen tussen een vaste en een vloeibare wax. Vooral omdat je van een vloeibare wax veel meer nodig hebt.
:eek: Dan doe je echt iets niet goed. Een vloeibare wax kun je juist makkelijk heel dun aanbrengen, dat betekent dat ie sneller cured en makkelijker uitbuft. Voor een complete auto gebruik ik echt geen 10 drupppels 845. (gebruik typisch iets van 6-8 druppels maximaal voor de hele auto).
 
  • Leuk
Reactions: DT89
De combinatie van glaze en sealant vind ik niet de beste. Ik was altijd in de veronderstelling dat een glaze niet met een sealant kan, aangezien dit de standtijd zou beïnvloeden.
Je kan een sealant aftoppen met een wax maar glaze met een sealant niet:confused:

Qua standtijd zal de glaze inderdaad geen goed doen, maar qua glans is het echt een geweldige combi. Op mijn eigen auto boeit me de standtijd (zeker in de zomer) niet zo. Auto wordt toch vaak genoeg gepoetst en opnieuw gewaxt enzo.
 
  • Leuk
Reactions: Emi
@EJ2NH503P , de collinite is volgens @ivo's ook prima te gebruiken met de white diamond?
En bedoelen jullie met een sealant de wax?
Heeft er iemand eventueel ervaring met de Monello Ibrido hybrid wax?
 
sealant is een synthetische wax. Vooral in de winterperiode wordt dit door heel wat mensen gecombineerd met wax: dan wordt er eerst een sealant op de lak aangebracht, en daar gaat nog weer een waxlaag overheen.
 
Collinite kan gewoon op een glaze.
Monello Ibrido is van origine wat kieskeurig als het gaat om het layeren met andere waxen/glaze.
Naar verluid kan ie wel icm Blackhole dus White diamond zal ook wel gaan.
Wat mij betreft een makkelijke wax qua verwerking en maakt de lak echt gladder qua looks ga je het verschil gok ik niet merken.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad ik was opzoek naar een allrounder en kan dan zoals ik uit de reacties kan opmaken de collinate best nemen.
Deze zit goed vind ik voor de prijs en al jullie zeggen dat de kwaliteit goed zit is het zeker goed:D.
Had alleen mijn twijfels omdat ik las op de website dat deze in eerste instantie was gemaakt voor o.a. bescherming tegen elektriciteit dacht ik dat deze niet zo super ging zijn t.o.v. van een andere wax. En indien jullie mij vertelde dat b.v. de Monello Ibrino VEEL beter zou glanzen en beschermen zou ik misschien wel twijfelen:innocent:. Maar dit is nu blijkbaar niet zo.
 
sealant is een synthetische wax. Vooral in de winterperiode wordt dit door heel wat mensen gecombineerd met wax: dan wordt er eerst een sealant op de lak aangebracht, en daar gaat nog weer een waxlaag overheen.

Dus een sealant is OOK een wax:eek:. Dus leg je eigenlijk twee 'waxen' over elkaar. Enige verschil dat men eerst de sealant wax legt en pas NADIEN de 'gewone' wax? Dan zou je in principe dus de volgorde als volgt aanhouden:
Poetsen, drogen, kleien, polijsten, glaze, sealant, en als laatste stap dan een wax als ik het goed heb? :yum
 
@lolwash een glaze sealant en een wax is niet de beste combinatie. Men zegt dat een sealant minder zo glimmen dan een gewone wax. Daar doen mensen er nog een laag wax over om die glans weer terug te winnen. Maar een glaze plus sealant doet de standtijd van de glaze niet ten goede. De meeste gebruiken een sealant in de winter omdat deze een effectievere bescherming zou hebben voor pekel en een langere standtijd heeft t.o.v. wax.
 
Ik was het niet van plan, vroeg het mij af of het kon.
Dus volgorde:
Poetsen, drogen, kleien(Klei supernatural fine dodo Juice), polijsten(Monello mezzo), glaze(Poorboys White diamond), en als laatste stap dan de wax Collinite 845. Goede combie? :D
 
@reks Soms blijven er toch nog wat verweerde plekken over die kan je dan met de glaze alsnog verbergen. Men zegt ook dat de combinatie een betere glans geeft maar ja het verschil zal je niet zo heel snel zien denk ik.

@lolwash Prima en je kan @reks zijn informatie meenemen als je dan een mooie lak hebt zonder verweerde plekken dan kan je de glaze overslaan.
 
Ik wil wel even inspringen en zeggen dat niks moet en alles mag.

Je kunt de auto verwennen met een polijstbeurt, laagje glaze, sealant en wax of met een combi van deze vier.
Een glaze zorgt voor het verbloemen van lichte krasjes en geeft ietsjes glans maar is dus geen verplichte stap.
Een sealant beschermt langer en ietsjes beter dan een wax maar geeft minder glans.
Een glaze zal onder een sealant wel de standtijd ietsjes verkorten maar hier is geen daadwerkelijk bewijs voor.
Er zijn heel veel factoren die zorgen voor een kortere of langere standtijd.

Als je na de polijstbeurt nog wat krasjes en dergelijke hebt kun je kiezen om nog verder te polijsten of om deze dus te verbloemen. Het nadeel hiervan is dat je na enkele maanden (wanneer de sealant of wax op is) weer opnieuw een laag glaze zal moeten aanbrengen.
Een glaze moet je echter wel aftoppen met een lsp (wax of sealant) anders is je glaze na een beetje regen weer weg.
 
Ik was het niet van plan, vroeg het mij af of het kon.
Dus volgorde:
Poetsen, drogen, kleien(Klei supernatural fine dodo Juice), polijsten(Monello mezzo), glaze(Poorboys White diamond), en als laatste stap dan de wax Collinite 845. Goede combie? :D

Waarmee ga je de glaze en de collinite mee aanbrengen en uitwrijven?
 
Waarmee ga je de glaze en de collinite mee aanbrengen en uitwrijven?
De glaze met en de collinite met de de zwarte pad bij de DAP 900 ? Of is dit geen goed idee:confused:?
Maar je zei dat de glaze niet moest omdat dit misschien de standtijd van de sealant gaat verkorten.
Ik wou de glaze toepassen en daarna meteen een wax erop, ik veronderstel dat dit dan geen effect heeft op de wax en dit de iets 'betere' combie is voor een goede standtijd en een mooie glans? Natuurlijk ook veel afhankelijk van het aanbrengen, dit terzijde gelaten.
 
Wel of geen glaze blijft een discussiepuntje. Persoonlijk vind ik een glaze op een wat oudere lak zeker wat toevoegen. Diepte wordt beter en je maskeert de overgebleven defectjes. Heb je een auto van max een paar jaar oud en heb je met polijsten alles eruit? Dan zal het minder doen.

Er wordt inderdaad gezegd dat de standtijd korter wordt. Of dat waar is weet ik niet, maar mij boeit dat ook niet zo. Ik wil mijn auto gewoon zo mooi mogelijk hebben. Als dat betekent dat ik per jaar een keer extra een rondje met een product moet doen dan neem ik dat voor lief.

Sealant en wax zijn twee verschillende producten die een vergelijkbaar doel hebben: beschermen. Een sealant is een synthetisch product wat een langdurige bescherming geeft, maar een wat mindere glans. Een wax is een (deels) natuurlijk product wat minder lang beschermt maar wel een vollere glans geeft. Deze twee producten lopen een beetje in elkaar over. Zo zijn er synthetische waxen met een (natuurlijke) carnauba toevoeging, de zogenaamde hybride waxen. Meguiar's NXT tch wax is hier een voorbeeld van. Poorboys heeft dan weer de EX, wat een sealant is met carnauba. Zodoende is er dus een grijs gebied. Poorboys EX-P is dan weer een echte sealant en bijvoorbeeld DDJ Supernatural is een echte wax.
 
De glaze met en de collinite met de de zwarte pad bij de DAP 900 ? Of is dit geen goed idee:confused:?
Maar je zei dat de glaze niet moest omdat dit misschien de standtijd van de sealant gaat verkorten.
Ik wou de glaze toepassen en daarna meteen een wax erop, ik veronderstel dat dit dan geen effect heeft op de wax en dit de iets 'betere' combie is voor een goede standtijd en een mooie glans? Natuurlijk ook veel afhankelijk van het aanbrengen, dit terzijde gelaten.
Het kan alleen twee dingen. In de pad blijft bij mij vaak vettige residu van de glaze achter, heb vandaag de micro-restorer wasmiddel besteld om het eruit te krijgen. Als je dat allebei machinaal dus wil doen moet je iets hebben om het vettige residu eruit te halen of een extra pad.

Ik vind persoonlijk het aanbrengen van de wax met de hand fijner dan machinaal. Maar dat is mijn mening, je zal dat zelf even moeten ondervinden en uit moeten proberen

Dat is het natuurlijk ook veel, probeer het gewoon. Met de kennis die je nu hebt word je lak absoluut mooier. Maar de "sweetspot" met producten moet je zelf een beetje vinden door het te proberen. Iedereen heeft daar namelijk een andere mening over.

Veel succes! en laat ons het resultaat zien en weten wat je gedaan hebt :)
 
, heb vandaag de micro-restorer wasmiddel besteld om het eruit te krijgen. Als je dat allebei machinaal dus wil doen moet je iets hebben om h

Wel of geen glaze blijft een discussiepuntje. Persoonlijk vind ik een glaze op een wat oudere lak zeker wat toevoegen. Diepte wordt beter en je maskeert de overgebleven defectjes. Heb je een auto van max een paar jaar oud en heb je met polijsten alles eruit? Dan zal het minder doen.

Er wordt inderdaad gezegd dat de standtijd korter wordt. Of dat waar is weet ik niet, maar mij boeit dat ook niet zo. Ik wil mijn auto gewoon zo mooi mogelijk hebben. Als dat betekent dat ik per jaar een keer extra een rondje met een product moet doen dan neem ik dat voor lief.

Sealant en wax zijn twee verschillende producten die een vergelijkbaar doel hebben: beschermen. Een sealant is een synthetisch product wat een langdurige bescherming geeft, maar een wat mindere glans. Een wax is een (deels) natuurlijk product wat minder lang beschermt maar wel een vollere glans geeft. Deze twee producten lopen een beetje in elkaar over. Zo zijn er synthetische waxen met een (natuurlijke) carnauba toevoeging, de zogenaamde hybride waxen. Meguiar's NXT tch wax is hier een voorbeeld van. Poorboys heeft dan weer de EX, wat een sealant is met carnauba. Zodoende is er dus een grijs gebied. Poorboys EX-P is dan weer een echte sealant en bijvoorbeeld DDJ Supernatural is een echte wax.

Duidelijke uitleg, thx:D! Is het mij wat duidelijker geworden. Dan doe ik liever iets minder ver polijsten en 'maskeer' en vul ik liever de overgebleven defectjes op met een glaze(White diamond). Hierna dan een wax(Collinite) erover.
Als ik het goed versta kan ik dus best een paar maand na de bewerking (afhankelijk rijcondities) met enkel de glaze erover en hierna een wax om de glans terug te krijgen? En hoef ik niet echt onmiddellijk opnieuw te polijsten