• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

is het boodschappenlijstje zo klaar?

Mark Taxi

Detailing addict
15 jul 2016
80
50
38
Dronten
Hallo,

Ik heb na wat zoek werk en info via het forum mijn boodschappenlijstje denk ik wel klaar.
graag suport / tip waar nodig ik wacht nog even met bestellen tot ik wat reacties heb..
Wellicht hebben jullie nog tip om de kosten wat te drukken, aangezien ik een detailleer maagd ben vind ik 340,- een hoop geld :innocent:

Wassen:

2x Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
2x Grit Guard - Grit Guard - Zwart
2x Grit Guard - Gamma Seal - Zwart
1x Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt (Boven auto)
1x
Monello - Thick Mitt (onder auto)
1x Gyeon - Q²M Soft Dryer - 60x80cm
1x Dodo Juice - Born to be Mild shampoo Sample - 100ml



Kleien:

1x Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g
1x Dodo Juice - Supernatural Clay Lube Spray - 500ml



Cleane:

1x Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml
1x
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White


Glaze:

1x Poorboys World - Black Hole - 473ml
1x Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
1x Monello - Piccolo Nero - 35x35cm



Wax:

1x Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
1x
Monello - Disco Rosso Foam Applicator
1x Monello - Piccolo Nero - 35x35cm


Glas:

1x Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
1x Monello - Disco Duo applicator pads
1x Monello - Vetro Bianco

Velg:

1x Monello - Non-Ferro - met verbeterde sprayer - 500ml
1x Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
1x
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
1x WheelWax - WheelWax - 256gr


Overig:

1x 3M - 3434 afplaktape - 18mm breed tbv bv chroom pakket wat op de auto zit.
 
Hier mijn opmerkingen :
Om de prijs te drukken kun je gaan voor 1 grit guard alleen in de spoelemmer, hoeft niet perse in de wasemmer.
Het zier er niet zo uit maar het is echt veel goedkoper om de halve liter BtbM te nemen.
Qua doeken zit je echt te laag. Voor de cleaning stap, glaze stap en wax stap heb je 3 x 3 doeken nodig. Ik zou lekker voor de Peluche Verde Trio maal 3 gaan
Plakband zou ik 25 mm pakken, 18 is wel smal...
Voor de rest een uitstekend stappen plan! Chapeau
 
  • Leuk
Reactions: Mark Taxi
Goed dat je een stel knappe emmers koopt! Ik zou één rode en één blauwe Grit Guard nemen en één rode en één blauwe gamma seal. Op die manier is het makkelijker om je 'schone' en 'vieze' emmer uit elkaar te houden.

Ook zou ik de wheelwax laten voor wat het is en in plaats daarvan de Colli 845 gebruiken.

Wat ik toe zou voegen is een borstel om de binnenkant van de velgen schoon te maken. Denk aan een Wheel Woolie of EZ detail brush. Met de kwast en four finger mitt kan je meestal niet ver genoeg komen.

Daarnaast zou ik een grotere verpakking shampoo nemen. Hoe groter de verpakking, hoe lager de kosten per wasbeurt. Met 100 ml zou ik ongeveer 2 wasbeurten doen (grofweg 20 ml voor de velgen en 30 ml voor de rest van de auto), dus dan kan je binnen no-time weer nieuwe shampoo kopen. Hetzelfde geld trouwens voor de velgenreiniger. Ik neem aan dat je veel kilometers maakt en dus een goede velgenreiniger nodig hebt. Non-Ferro werkt geweldig, maar is wel redelijk prijzig. Als je zuinig werkt denk ik dat je met 500 ml 5 keer kan wassen. Er zijn echt veel goedkopere opties en non-ferro is niet altijd nodig. Ik heb zelf niet zo veel ervaring met goede velgenreinigers, maar ik heb dit weekend voor het eerst Meguiar's Wheel Brightner gebruikt op hele vieze velgen en dat werkte geweldig en heeel veel goedkoper. Er zijn meerdere opties die je kunt kiezen, zoals die van Mother's of Bilberry van ValetPro, maar daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee.
 
  • Leuk
Reactions: Mark Taxi
Als je nog meer prijs wilt drukken zou je wellicht de glaze weg kunnen laten. Als je begint met goed wassen en kleien sta je vaak al versteld van het feit hoe schoon je wagen wordt. Als je dan ook nog een cleaner gebruikt en daarna wax is het al top.

Je zou ook prima de wax die je nu wilt op je velgen en ramen kunnen gebruiken. Wheelwax zou het ongetwijfeld beter doen op je wielen maar die Collinite is ook al top.

Vooral die tips over de gamma-seals opvolgen! Die deksels gebruik ik nooit maar zijn wel handig om met volle emmers te rijden, maar die randen (blauw en rood) zijn heel handig, je vergist je nooit meer in de emmers, wat ik toen ik ze nog niet had best vaak deed! Je koopt dat spul 1 keer en dan zit je gelijk goed.
 
  • Leuk
Reactions: Mark Taxi
Het valt me op dat zelfbenoemde beginners vaak uitkomen op Collinite wax. En dan in veel gevallen de 845.
Dit is qua prijs/kwaliteit een prima wax (ik gebruik hem ook wel eens). Maar het gegeven dat bijna iedereen op deze wax uitkomt, doet geen recht aan vele goede (en betere/duurdere) waxen die er te koop zijn.

Nou...uhhhh.... ja...dit wou ik gewoon even kwijt.....en het lucht niet eens op...:confused:
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Hij staat ook in het stappenplan handmatig wat veel beginners bekijken.. Er was een tijd dat bij de eerste aankoop veelal natty's gekocht werd. Reden is denk ik goede recensies, lange standtijd, makkelijk. Ik zou wel voor een vloeibare wax gaan. Vaak gezien dat er in een pot zandkorrels of vuiligheid van waarschijnlijk een vuile pad zat.
 
Als we het er toch over hebben kan ik je de Sonax Polymer Netshield ook aanbevelen. Enorm simpel in gebruik (alleen aanbrengen en direct afnemen), goede beading en sheeting en een goeie standtijd.
 
Emi wil graag meer Supernatural producten zien.
Supernatural 2.0 wax, Hybrid Wax, SiO2 Hybrid Wax, Carnauba Glaze gok ik zo. Zijn wel duurdere oplossingen maar oh zo lekkere waxen
 
Ik heb ook eerst twee grit guard emmers met een grit guard gekocht. De gamma seals kunnen altijd later nog. Je kan ook eerst bouw emmers gebruiken als je nog niet weet of het echt wat voor jou is?
Zelf heb ik de droogdoek van Monello de senza acqua 70x80. Ook een prima doek! https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Senza_Acqua_Drying_Towel_70x80cm_102091?o=pbMTAwMDYz

Evt starten met een mitt ipv twee.
Ieder geval grotere shampoo, die sample is zo op! Al meerdere shampoos gehad maar deze blijft favoriet bij mij!
Evt mothers klei kit, doet het ook goed en kan je zeker even mee vooruit!
https://www.carclean.com/nl/product..._Paint_Saving_System_kit__101424?o=pbMTAwMDE1

Evt poorboys Wheel sealant. https://www.carclean.com/nl/product/Poorboys_World/Wheel_Sealant_235ml_100734?o=pbMTAwMDMw
Merk duidelijk verschil tussen onze twee auto's bij de een met een de ander niet in de sealant. Non Ferro dan ook minder nodig als hij in de sealant staat. Maar je kan ook eerst de collinite gebruiken!

Voor je velgen reinigen aan de binnenkant is deze borstel of grotere variant (grote wc borstel formaat bij de grote variant) ideaal. https://www.carclean.com/nl/product/Carclean_nl/EZ_Detail_Mini_Brush_101464?o=pbMTAwMDI4
Die kleine variant kan er beter tussen komen, ook bij mij met 17 inch velgen.
En doeken, meer doeken!
 
Ik zou de meguiars cleaner achterwege laten.
In black hole zitten ook cleaners en omdat je niet machinaal gaat polijsten is het wel slim om een glaze als deze te kopen.
Een goede cleaner is natuurlijk nooit weg, maar neem dan bijvoorbeeld poorboys professional polish. Naar mijn idee veel beter. Eventueel een sample verpakking, of pas bij je volgende bestelling.
En verder, net als de rest zegt, meer doeken!
Laat die piccolo nero's weg en neem 2 trio packs (6 totaal) peluche verde.
Met een piccolo Nero ga je het niet redden een hele auto van wax/black hole af te nemen.
Daar heb je in elk geval 2 peluche verde's voor nodig.
Daarnaast hebben deze ook een zachte kant om na te wrijven.
Piccolo Nero hebben 2 kanten met korte vezels, dus alleen om af te nemen.
Ik heb er een paar, maar gebruik ze eigenlijk nooit voor wax/polijstmiddel afnemen.
 
Prima lijst!
Ik ga er van uit dat je nagedacht hebt over te gebruiken producten en de reviews. Jouw keuze, je hebt er over nagedacht, dus altijd goed.

Maar je wilt besparen. Dus schijnbaar twijfel je of er "onnodige" producten geselcteerd zijn. Het meeste is al gezegd hierboven en ja, dat zijn allemaal erg goede tips. Doe er je voordeel mee!

Ik ben ook beginner en als ik in jouw schoenen stond zou ik paar aanpassingen doen.
Dus, als je wilt besparen zou ik het volgende laten vervallen:
  • 1x grit guard zwart (1 is voldoende)
  • 2x grit seals (of als je moet rijden met warmwater, eentje pakken en ter plaatse overgooien) koud water krijg je haast overal wel.
  • Monello thick mitt (als je onderkant separaat wil doen, kun je goedkopere variant kiezen, of goed de Q2 spoelen)
  • Cleanerstap kun je bij tweede bestelling doen. Eerst beginnen, die tweede bstelling kwam bij mij na twee weken al...
  • Monello pads bij glas (kunt clearly menthol prima op mf doek spuiten en uitwrijven)
  • Wool wheelmitt bij tweede bestelling, is handig maar niet noodzakelijk
  • Door vervallen cleaner, kan tape ook vervallen
Investeer nog wel in doeken, die heb je wel wat te weinig.
 
al mooie antwoorden ondertussen waar ik me bij aansluit.

Ik zou de seals laten, en met 1 emmer met grid beginnen als spoel emmer.
De glaze (black hole) kan je er ook vantussen laten als je gaat waxen
Verder de peluch verde bijnemen, pakje of 3 van 3.
de applicator voor glas is ook niet nodig vind ik, kan perfect met mf doek
Die 'gewone' wax kan ook op je velgen, dus die velgenwax kan je eventueel ook laten vallen voorlopig.
 
+1 voor de eerdere reacties! :D

Overbodige dingen laten vervallen, bespaarde geld in je zak steken of juist besteden aan de juiste dingen. :p


Wassen:
2x Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
2x Grit Guard - Grit Guard - Zwart
2x Grit Guard - Gamma Seal - Zwart
1x Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt (Boven auto)
1x
Monello - Thick Mitt (onder auto)
1x Gyeon - Q²M Soft Dryer - 60x80cm
1x Dodo Juice - Born to be Mild shampoo Sample - 100ml
1 Grit Guard voor in de spoelemmer is voldoende
Gamma Seals alleen nodig als je warm water wilt vervoeren naar de waxbox ofso.
1 washandschoen (Smoothie) is voldoende. Zorg er voor, zoals eigenlijk altijd, dat je goed uitspoelt.
Droogdoek is aan de kleine kant. De Gyeon - Silk Dryer / Monello - Aqua Senza / SFC - Delerium zijn groter.


Kleien:[/B]
1x Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g
1x Dodo Juice - Supernatural Clay Lube Spray - 500ml
Mijn advies is om een losse klei te kiezen en daarbij een detailerspray die enorm veelzijdig is en waar je dus ook mee kunt kleien.
Monello - Dolce Verde (Meeste klei voor je geld)
Poorboys World - Spray&Wipe (1:1 verdunbaar, neem een literfles + sprayer bestellen of oude plantenspuit)



Cleanen:

1x Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - 473ml
1x
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
Volgens de omschrijving van de Deep Crystal Paint Cleaner is dit dus een cleaner die ook krasjes weghaalt. Dat zou betekenen dat hier een fijne korrel in zit en je dus heel licht polijst of dat er simpelweg een glaze in zit die de boel maskeert. Er bestaat ook een Step 2 en dat is een glaze.

Deze gehele stap kun je overslaan omdat er in de volgende stap, ''Glaze'', een glaze word gebruikt die cleaners bevat.

Mocht je een product willen die puur 1 ding doet, in dit geval ''cleanen'', kan je kiezen voor Poorboys - Professional Polish. Deze cleaner word veelzijdig gebruikt, niet alleen voor lakwerk. Denk aan chromen delen reinigen, dakrails, etc.



Glaze:

1x Poorboys World - Black Hole - 473ml
1x Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
1x Monello - Piccolo Nero - 35x35cm
Doek vervangen door de all-round ''Peluche Verde''

Wanneer er niet gepolijst word zal ik altijd een glaze gebruiken. Na het wassen + kleien + cleanen is je lakwerk een heel stuk SCHONER, maar je hebt geen swirls en krassen verwijderd die nog steeds je glans in de weg staan. D.m.v. oliën in je glaze, vul je verloren oliën weer aan en oogt je lak transparanter, wat je glans verbeter, en maskeer je swirls en lichte krassen. (Ten alle tijden aftoppen met een pure wax, zoals de gekozen 845 of 476s)



Wax:
1x Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
1x
Monello - Disco Rosso Foam Applicator
1x Monello - Piccolo Nero - 35x35cm
Doek vervangen door de all-round ''Peluche Verde''
De vloeibare 845 kan je ook vervangen door zijn collega, de 476s. Deze heeft een wat langere standtijd. De 845 is echter meer hufterproof en heeft ook een prima standtijd.



Glas:
1x Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
1x Monello - Disco Duo applicator pads
1x Monello - Vetro Bianco
De applicatorsén wafeldoek kan je laten vervallen, zoals eerder vermeld door collega's. Het kan met een simpel/goedkoop MF-doekje en krantenpapier ook.
Maar... Ik gebruik ook de Disco Duo pad om te boenen met Clearly Menthol en de wafeldoek werkt ook super.

Ook is het nooit verkeerd om een setje goede applicators te hebben bijv. kunststofdressing aan te brengen en dergelijke.



Velgen:
1x Monello - Non-Ferro - met verbeterde sprayer - 500ml
1x Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
1x
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
1x WheelWax - WheelWax - 256gr
Non-Ferro is een uitstekend product. Dit is een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigend functie. Ik gebruik zelf niet een pure velgenreinger omdat ik nog steeds een velg moet tegenkomen die ik alleen met een velgenreiniger schoon krijg. Non-Ferro is daarom ook wat prijziger.
... Ik gebruik bij het reinigen van velgen een borstel (EZ Detail Go) en dit is een WC-borstel achtig ding. Hiermee kan ik goed het velgbed bereiken en soms de hele velg doen. Daarbij heb ik een simpele kwast om de lastigere plekken te raken.
(Ik heb zelf ook een Four FInger Mitt, maar veelal kan ik niet lekker werken met deze mitt)



Overig:
1x 3M - 3434 afplaktape - 18mm breed tbv bv chroom pakket wat op de auto zit.
De breedte van de benodigde tape kan ik niet inschatten. Het is maar net wat je zelf fijn vind en wat je passend krijgt.

Ook mis ik een kunststof-dressing voor exterieur/interieur/motorruimte?
Eventueel een APC om dingen te reinigen/ontvetten?
Een banden-dressing?

Maar dit is misschien bewust?


Een stapeltje goede doeken bij de hand is altijd goed. Nodig zelfs. 3 x een Peluche Verde (Trio) is zeker geen weg gegooid geld.




Greetz
 
@Emi - Kleien is niet vaak nodig, mits er een degelijke bescherming op zit. Ik klei eigenlijk alleen vóórdat ik ga polijsten omdat ik simpelweg geen troep tussen mijn pad en lak wil als ik ga polijsten.

Mocht je bijv. 1-2x per jaar polijsten en 3-4x per jaar willen kleien, dan is dit prima te doen. Zorg er dan wel voor dat je een milde klei hebt waarmee niet marring veroorzaakt, wat weer licht polijstwerk vereist.


Greetz
 
Even een vraagje tussendoor. Als ik klei, polijst ik ook. Zijn er meer mensen die kleien zonder daarna te polijsten?

Ik heb wel eens gekleid voor het waxen om bepaalde vuiligheid weg te krijgen die ik met wassen niet verwijdert kreeg.
 
  • Leuk
Reactions: Emi