• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Portieren wassen van de auto

RBR

Detailing rookie
17 dec 2013
3
0
Ik ben helemaal een nieuwkomer op dit forum en heb ook nog weinig verstand van een auto detailleren.
Maar goed je moet ergens beginnen.
Nu heb ik een hogedruk reiniger aangeschaft om mijn auto af te spuiten en 2 emmers aangeschaft voor het wassen van de auto.
Het wassen gaat op zich wel goed maar nu is mijn vraag hoe kun je het beste de portieren en achterklep wassen, met een mitt??
Tevens lees ik ook in forums dat mensen een hogedrukreiniger afraden??

Graag hoor ik of er mensen zijn die mij een beetje op weg kunnen helpen.
 
Een hogedruk wordt door de meeste gebruikt i.c.m. foam. Hiermee wordt het vuil opgesloten en kan het veilig van je auto afgespoten worden. Hiermee voorkom je dat vuil kleine krasjes maken in de lak.
Zodoende hoeft er niet elke wasbeurt gepolijst te worden. Het gebruik van een hoge druk zonder foam vergroot de kans op kleine krassen namelijk.

Daarna was je de auto met een washmitt. Hiermee wordt eventueel achtergebleven vuil veilig van je auto afgehaald.

Meer info kan je ook hier vinden
https://forum.Carclean.com/cc_postst252/Howto--Dibbuz-Carwash-and-Wax.aspx

Om de sponingen van je auto schoon te maken zou ik een goedekope MF doek nemen (bijvoorbeeld van de a.c. tion)
Lekker in he sop stoppen en voorzichtig de sponningen schoonmaken. Je kan vette of sterk verontreinigde delen even inspuiten met een APC.
Als alles schoon is gebruik dan die goedkope MF doek alleen nog maar voor je banden, sponingen of motor ruimte enniet meer voor op je lak, anders heb je kans op krassen.

Hopelijk kan je hier iets mee
 
Oja en koop goede shampoo en een droogdoek, dan ben je eigenlijk al een aardig eind op weg met schoonhouden van je auto aan de buiten kant.
Succes met wassen :)
 
Het grove vuil spuit ik er altijdeerst af met een hd. Lijkt me als je dit met enig beleid doet geen krassenmaker. Ligt er natuurlijkvook weer helemaal aan wat voor kop je gebruikt tijdens het spuiten.betreft de achterklep en portieren: bedoel je de kieren? Hier zijn makkelijke accesoores voor te koop, borstels. De gehele auto doe ik in principe met een hand waschmitt. Vandaag een kleintje besteld voor bij de mistlampen ed en ook een borsteltje, zodat ik makkelijk bij de vuiligheid kan rondom de letters. Wat ik hier ook genoeg lees is een kwast met zachte haren om dat soort dingen schon te maken.
 
Zelf heb ik de scharnieren met APC en een borstel gedaan, dit is namelijk makkelijker werken dan met een doek. De rest heb ik gedaan met APC en een oude MF doek.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit :)

20131118_152146.jpg
 
Heren, bedankt voor jullie reactie.
Allemaal zeer nuttige tips waar ik als beginner wat mee kan.
Maar wat ik mij toch nog afvraag is of de foam echt alle viezigheid van de auto afhaalt, vooral nu
met dit vieze weer(je krijgt nu van die vieze modder strepen aan de onderkant van de auto)
Ik heb juist daarom een hogedrukreiniger gekocht om deze viezigheid er af te spuiten zodat je minimale
kans hebt op zand tijdens het auto wassen.
 
Yoko,

In plaats van heel veel vet, kan je ook na het schoonmaken er een klein beetje vet op doen. En anders doet WD40 ook wonderen (wel met beleid)
 
@RBR - eerst je auto in een pre-wash zetten (Snowfoam/ Magifoam/ Monello Foam) om het vuilte laten inkapselen en daarna met de HD afspuiten dan krijg je geen kleine krasjes. En dan met de 2em methode wassen mbv een washmitt of 2 a 3 (bovenkant, zijkanten, onderkant + wielen)
 
MennoA;348694 zei:
... En anders doet WD40 ook wonderen (wel met beleid)

Met WD40 zullen die deuren al snel terug beginnen kraken, dat is er niet voor gemaakt. Hiervoor kan je specifieke smeermiddelen kopen:)^

Ikzelf reinig ze meestal met een borsteltje en het beetje shampoo dat ik nog over heb van de wagen te wassen. Bij sterke verontreiniging Poorboy's APC&D (verdunning 1:7). Afspoelen doe ik voorzichtig met de tuinslang.


*edit* Ik had scharnieren begrepen... . De portieren zelf was ik natuurlijk gewoon met een washmitt! Eventueel voordien foamen of afspuiten met een hogedrukreiniger.
 
Heren bedankt voor de zeer bruikbare tips.:cool:
Ik begin het auto wassen al steeds leuker:ja te vinden, zeker als het resultaat goed zichtbaar is.