• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

STEENSLAG met ROEST + ROESTEND achterscharnier

Vandaag ben ik bij de SEAT-dealer geweest voor de roest aan mijn achter-scharnieren. Ze hebben er foto's van gemaakt. Volgende week hoor ik als het goed is er meer van.
 
Wil je niet ontmoedigen, maar verwacht er niet teveel van! Bij mijn broer begon zijn destijds nieuwe Golf IV naar twee jaar te roesten van binnen uit bij de achterklep. Werd niet door PON vergoed, mijn broer heeft op eigen kosten een nieuwe achterklep laten plaatsen. En heb hetzelf meegemaakt met mijn toen destijds drie jaar oude A3, deze begon te roesten in de regengoot (A3 8L kwaaltje) en werd ook niet gerepareerd en vergoed. 12 jaar garantie op roesten van binnen uit geld helaas niet bij PON.
 
Dat klopt wat je zegt. Als bedrijven iets uit moeten keren: liever niet dan wel. :auw

Op zich was de medewerker van de dealer niet negatief ten opzichte van mijn probleem. Hij had het idee dat het wel goed zou komen. Om eerlijk te zijn, zal ik ook niet weten welke reden ze kunnen aandragen, om dit niet als garantiekwestie te zien? Ik heb alles goed doorgelezen en ik heb alle bonnen nog van de grote beurten. Deze zijn allemaal door een officiële SEAT-dealer uitgevoerd.
Mochten ze het afwijzen kan ik altijd nog kijken welke stappen ik kan ondernemen. :klap

Maar ik snap je bezorgdheid.
 
Garantie bij Suzuki is wel wat anders. Daar krijgt iedereen met een swift vanaf bouwjaar 1997 zelfs nog nieuwe schokbrekers omdat ze wat roestvorming kunnen vertonen. Dat is pas klasse. Welk merk geeft zijn klanten na 14 jaar nog nieuwe schokbrekers en nog geen goedkope schokbrekers ook.
 
Je hebt helemaal gelijk. Een supergarantie.
Het is triest dat VAG er onderuit probeert te komen (dat is tenminste wat ik een beetje proef). Vooral als je kijkt wat deze auto's kosten.
 
Heb je al reactie van Seat gekregen? Ik weet uit ervaring dat een auto in dit soort situaties eigenlijk altijd dealer onderhouden moet zijn. Als reden wordt dan gegeven dat bij de beurten ook de lak e.d. geïnspecteerd wordt.
 
Ik heb het probleem gisterenmiddag aan de SEAT-dealer voorgelegd. Ik zal in de loop van volgende week een reactie krijgen.
Al zijn beurten, in iedere geval alle grote beurten hebben bij een officiële SEAT-garage plaatsgevonden. Dus zit wel goed. Dit was volgens de garantie de enige voorwaarde (grote beurten bij een officiële SEAT-garage).
Dus nu maar afwachten.
 
Onze wagens zijn ook altijd dealer onderhouden geweest, maar toch geen garantie. Hoop dat jij geen bot vangt! Het enigste nadeel van VAG hier in NL is PON. Ze komen je nooit tegemoet! Alleen mijn vader had goede ervaringen met PON, toen zijn bi-xenonlamp het begaf van de S8 kreeg hij kosteloos een nieuwe unit!
 
Als ik aan alle garantievoorwaarden voldaan heb, de roest van binnenuit komt (dus niet door een lakbeschadiging) en niet is ontstaan door andere schadegevallen (aanrijding), kunnen ze er niet onderuit lijkt mij.
Ze zullen er wel onderuit proberen te komen. Proberen ze altijd. Misschien zullen ze beweren dat de roest niet van binnenuit komt.
Maar dan ga ik gewoon verder stappen ondernemen.
Heb ik ook al een keer eerder aan de hand gehad met een gevalletje inboedelverzekering. Deze hebben uiteindelijk toch uitgekeerd.
Ik moet gewoon het antwoord van PON maar afwachten. Daar heeft de SEAT-dealer de foto's naar opgestuurd.
 
Tegen PON werkt maar 1 ding is gebleken en dat is een Blog beginnen, krijg je nog een nieuwe auto op de koop toe
 
Paulus de Boskabouter zei:
Wil je niet ontmoedigen, maar verwacht er niet teveel van! Bij mijn broer begon zijn destijds nieuwe Golf IV naar twee jaar te roesten van binnen uit bij de achterklep. Werd niet door PON vergoed, mijn broer heeft op eigen kosten een nieuwe achterklep laten plaatsen. En heb hetzelf meegemaakt met mijn toen destijds drie jaar oude A3, deze begon te roesten in de regengoot (A3 8L kwaaltje) en werd ook niet gerepareerd en vergoed. 12 jaar garantie op roesten van binnen uit geld helaas niet bij PON.

Op het Audiforum zijn er genoeg waar het wel keurig vergoed is...........vreemd.
 
Vandaag antwoord gekregen van de SEAT-dealer

Het is lakschade en daar staat 3 jaar voor.
Mijn idee is dat de lak niet beschadigd is, maar dat er roest is ontstaan onder de lak. Maar hoe is dat de te bewijzen??
Weet iemand wat SEAT verstaat onder lakgarantie en carrosseriegarantie???

Morgen bel ik hen daar ook even over. Ik hoorde dit antwoord nl over de voicemail.
 
Scharnier is geen lakschade, dat kan je zien aan de bloemkolen in de lak. Het is gaan roesten ONDER de lak en door het roesten over lange periode is de lak kapot gegaan. Dit lijkt mij dus een gevalletje carrosserie garantie.
 
Het is inderdaad triest dat ze eronderuit proberen te komen. Wat een waardeloze garantie. Ik ga morgen bellen naar de SEAT-dealer om nadere informatie. Vervolgens ga ik nog het een en ander uitzoeken en ga ik een klacht indienen bij PON.
:(
Desnoods via een of andere klachtencommissie of iets dergelijks.
]-0
 
De twee roestpuntjes op de dakrand heb ik inderdaad roestvrij gekregen met Iron-X. Roest compleet weg. Superspul. Even wat auto-primer opgebracht en afgewerkt met een lakstift. Als je van dichtbij kijkt zie je het wel. Ik had het dan meer moeten opvullen, maar ik ga er toch niet met mijn neus op zitten. Je moet echt weten waar ze zaten. :-b
Op de motorkap zitten ook nogal wat puntjes, maar die kun je niet aan tippen, zonder dat je dat gaat zien. Ik stoor me er ook niet echt aan. Alleen een aantal puntjes hebben ook wat roest. Maar deze zijn ongeveer een halve mm groot. Iron-X haalde wel wat weg, maar niet voldoende. Het is te klein om weg te halen, zonder dat je de lak er om heen aantast. Ik laat dit voorlopig zitten en kijk of dit in de toekomst problemen gaat geven.

Uitslag dealer mbt scharnieren: Ze gooien het op lakschade. Carrosserie-garantie is als het metaal doorgeroest is. Bij her en der navraag is dat wel de betekenis van Carrosserie-garantie.

Ik ga het zelf wel verhelpen. Het zit gelukkig niet aan de buitenkant in het zicht.
Op het schroefdraad van de bouten, waarmee de achterklep op de scharnieren is bevestigd zit ook wat roest, die door de lak heen komt. Ik weet niet of ik daar alle roest helemaal vanaf kan halen.
Is het zo wie zo verstandiger om er eerst een roeststopper op alle 'schoongemaakte' delen aan te brengen: Noverox of Fertan voordat ik het afdek met een lakstift?
 
Scooby zei:
Garantie bij Suzuki is wel wat anders. Daar krijgt iedereen met een swift vanaf bouwjaar 1997 zelfs nog nieuwe schokbrekers omdat ze wat roestvorming kunnen vertonen. Dat is pas klasse. Welk merk geeft zijn klanten na 14 jaar nog nieuwe schokbrekers en nog geen goedkope schokbrekers ook.

Vrij duidelijk dat jij anti VAG bent..

Overigens ben ik wel zeer te spreken over VAG, bij mijn A3 werd namelijk na 11 jaar nog gewoon het complete dak herspoten omdat er roest in de dakgoot begon te ontstaan, bij mijn buurman zijn A4 van 8 jaar oud werd het hele achterscherm gespoten nadat er bultjes in ontstonden.

Ook de bobine actie op het moment doen ze nergens moeilijk over.

En die schokdempers van een swift van 15 jaar oud kan ik me echt niet voorstellen, zal hooguit een terugroepactie zijn omdat er een fout in kan zitten. Garantie zal het echt niet zijn, geloof mij maar.

edit, inderdaad een terugroep aktie, dus echt geen garantie geval, gewoon puur om zichzelf in te dekken:
http://www.suzuki.nl/suzuki/service/terugroepacties/?waxtrapp=tmhvpKsHcPvCxTeCoBlDcE
 
En wat dan nog, het is gewoon klasse van suzuki. Vag haald alle auto's niet terug om alle lak opnieuw te bekijken en bij te werken of vervangt uit voorzorg alle bobine's. Dan ga je toch veel erger over de tong als zo'n groot merk.
 
Uhm VAG vervangt wel uit voorzorg alle bobines van de betreffende motoren, langsrijden en je kunt erop wachten zelfs... Lakgarantie is 12 jaar en zoals ik al zei, naar 11 jaar gewoon overspuiten, terwijl de auto import was en niet dealer onderhouden werd.
 
@Emiel: Vind het wel raar dat jou auto wel werd overgespoten en niet dealer onderhouden was + import. Mijn A3 was toen een jaar of 4 oud toen de regengoot begon te roesten. Bij de dealer gekocht en in onderhoud geweest, maar geen garantie. Zelfde geld voor mijn broer. Bij mijn A2 viel een van de ramen naar beneden, bekend VAG kwaaltje, ook zelf de volle pond betaald. Half jaar later bij Radar kwam het ter sprake en dan willen ze wel wat doen. De dealers zijn op zich wel goed, maar PON is echt vreselijk slecht. Met de A1, nieuw gekocht, veel storingkjes gehad, moest PON bijna smeken om het te laten maken. Kreeg zelfs een rekening toegetuurd of ik de kosten van de reparatie wel even wilde betalen! Ben in elk geval blij om te horen dat ze af en toe wel goed werk leveren. Jou A3 was in elk geval strak!

@alf: sorry voor het vervuilen van je topic! Maar moest even reageren.