• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgschade na onderhoud bij de dealer.

sj0ertum zei:
Een monteur kan natuurlijk niet de hele dag met auto's omgaan alsof het barbiepopjes zijn. Je weet hoe dat gaat met de luchtsleutel en dan tik je wel eens ergens tegenaan. Het is misschien vervelend, maar het is echt maar een kleinigheidje. :weetniet

Kleinigheid? Die mening deel ik geloof ik niet. Die delen zijn nu kaal tot het aluminium en dus heeft hij meer kans op corrosie onder zijn lak.

Ik rijd inmiddels 14 jaar Audi en ook ik heb genoeg kleine schades vanaf de dealer, maar mijn velgen zijn tot nu toe altijd schadevrij gebleven bij (de)montage.
 
Helaas wel. ;) Maar dat wil niet zeggen dat dit acceptabel is. Ik zou er wellicht minder fel op zijn, maar ik zou wel vriendelijk verzoeken om de velgen met een spotrepair te laten herstellen. Je wilt niet dat het van kwaad tot erger wordt.
 
En om dit probleem voor te zijn, gaat mijn auto altijd op winterbanden naar de garage!!

Het kost me ongeveer 30 minuten van mijn tijd om de velgen om te wisselen, maar dat heb ik er echt wel voor over.
 
@grandsenicman; even over het vuil afleveren.

Ik leverde mijn leasewagen in voor een beurt, compleet behandeld zelf. Bij de bali aangegeven of ze niet wilde wassen. Resultaat; hij was door de wasserette gehaald.

Dealers hebben maling aan lease auto's heb ik het idee. Ook mijn punten bij reparaties worden niet of nauwelijks uitgevoerd.

Ik deel de mening met je dat het onacceptabel is, maar ze zullen er weinig aan gaan doen.
 
Ik wil op zich wel reageren over in mijn ogen wat misverstanden in deze discussie.

Ik werk zelf bij een dealer en bij ons staat de klant gewoon op 1!
Als een klant komt met een klacht krijgt deze vaak het voordeel van de twijfel. In dit geval het laten spuiten van twee velgen weegt niet op tegen het eventueel verlies van een klant. Ik snap dan ook niet dat ze alleen een lakstift geven.

Maar de reacties daarna dat het bij een dealer altijd slecht is gaan er bij mij niet in. Want zoek je een monteur die passie heeft voor zijn merk en bijna altijd up to date wilt zijn, dan kom je toch bij een dealer uit. De zogenaamde specialisten zijn vaak monteurs die om wat voor reden weg gaan bij een merkdealer maar die daarna wel de kennis gaan missen omdat ze de opleidingen missen. Wat ze bijna wel allemaal gemeen hebben is dat ze heel erg negatief praten over hun oude werkgevers en daarmee een sfeer creëren dat het altijd slecht is bij de dealer.

In beide gevallen zowel bij de dealer als bij de specialisten zijn er uitzonderingen, maar ze zijn niet allemaal goed of slecht.

En voor wat betreft de lease auto's. Het is niet dat ze maling hebben aan je klachten. Het is dat de lease maatschappij er maling aan heeft. Want wie betaald bepaald en hoe vaak een lease maatschappij gewoon zegt geen toestemming voor reparatie, laat maar zitten. Niet normaal. Ik geef dit dan wel door aan de bereider dat we geen toestemming krijgen om de klacht op te lossen en dat als ze dit toch opgelost willen hebben ,de bereider zelf even moet bellen met de lease. Want daar zijn ze wel gevoelig voor.

Denk ook maar na, waarom zou een garagebedrijf maling hebben aan je en je klacht niet op lossen? We verdienen hier immers ons brood mee, dus hoe meer we oplossen hoe meer we verdienen, simpel.

Maar om terug te komen op het topic. Ik zou dit ook niet accepteren, en als de garage echt niet wil , dan de lease bellen. Heel zwart wit, is het hun auto en hun kunnen wel meer druk uitoefenen. Hou alleen wel rekening mee dat de verstandhouding daar niet beter van wordt.
 
+1 zwelgje, ik sta achter je mening.
ook ik ben een dealer monteur, niet alles is rozengeur en manenschijn.
Zie het van 2 kanten
 
Jip, kan ook wel 85 bedrijfsnamen gaan roepen waar het niet correct verloopt maar schieten we in dit geval niks mee op.

Ik vind de discussie leasebak wel apart om te lezen: totaal niet bekend in die wereld, maar je betaald toch elke maand een flink bedrag zelf om in die auto te rijden ?
Waarom zijn er dan zoveel verschillen tussen prive en lease? Ik snap dat het niet je eigen auto is en daardoor een 'band' met je auto kleiner is en dus er minder snel wat positiefs mee zal doen.
Waarom zijn er dus dan klaarblijkelijk zoveel verschillen en/of misverstanden tussen het onderhoud op lease en prive ?!

Even gevoelsmatig ( en als leek gesproken ): zal god-terig-jantje toch ff mooi wezen; ik betaal me scheel voor een leasbak elke maand,
en dus zou ik maar moeten accepteren dat die ( mijn tijdelijke ) auto minder aandacht en zelfs schade op zou mogen lopen ...tssss pek en veren met die gasten
De vraag van mijn kant: wie kan dit nuanceren en mij dan uitleggen waar dan exact het verschil in zit.

Verder begreep ik van een forumlid alhier, welk wat onderhoud en detailing pleegt aan leaseauto's, dat de maatschappijen juist moeilijker worden op het punt van inleveren:
steenslag ontkom je niet aan maar 'uitgeleefd' interieur met kleine beschadigingen en zelfs het externe van het voertuig wordt niet zomaar geaccepteerd en kan verhaald worden op de leaseautogebruiker.
Ik denk dan: dit zou dan ook andersom moeten gelden als we bovenstaande casus erbij zouden pakken .... schade waar jij dus nu mee 'opgezadeld' zit.

Even los van dit gedeelte: het zegt genoeg over het bedrijf en diens personeel hoe er wordt omgegaan met klanten als je zo ( gepoogd ) wordt weggewapperd.
In mijn ogen ben je dan gewoon niet correct bezig met je vak.
Als ik thuis ruzie heb gehad voor ik net naar m'n werk ga en dus met kuthumeur aankomen, dan kan ik een jongere ook niet afblaffen ( of meer ) en zodoende ook schade aanrichten.
Ik moet dan ook m'n koppie er bij houden en professioneel bezig blijven .... dit geld ook voor netjes de dop er op zetten en het wiel er op de correcte wijze er vanaf halen ( toch ? ! )
 
Leuke discussie.. Mijn collega's verklaren me altijd voor gek dat ik de auto zo bijhoud en zelfs polijst!!?? Tis maar een leasebak... als ik ze dan uitleg dat het mij niet uitmaakt af ik 4 jaar privé rijd of met een leaseauto, me dat feitelijk niets uitmaakt. Bijde auto's houd ik graag netjes. Voor de restwaarde privé hoef je het ook niet te doen heb ik gemerkt. Scheelt hooguit iets in de marge. Tja, uitgeluld.

Ik ben gister voor een second opinion naar een andere dealer geweest in de buurt van mijn werk. Conclusie: olie uit het blok gehaald.. zat idd te vol, en de koelvloeistof bijgevuld. Op hun advies het hele verhaal ook bij de leasemij neergelegd. Deze reageerden ook not amused. Ik blijf echter wel van mening dat 4 nieuwe wielen overdreven is. Het bijt me het meest dat ze het indirect blijven ontkennen en een matige oplossing bieden. Ik heb er geen vertrouwen in dat als ik de wielen daar breng voor reparatie dat het net wordt.. Ik doe het daarom zelf. Leasemij was hiermee akkoord. Zij hebben deze opmerking in het systeem gezet zodat de aansprakelijkheid bij inleveren niet bij mij ligt.

Ik vertelde de dealer overigens dat ik de wielen eens per jaar verwijder en polijst met cone en in de was zet. De was herhaal ik bovendien periodiek. Hij had in zijn hele loopbaan nog niet 1 leaserijder gehad die dit deed. LOL. Ze hebben meteen wat opmerkingen over de wasstraat en velgen in het systeem gezet... Ik heb een andere dealer gevonden dus.. Deze dealer gaf ook aan dat de schade aan de boutgaten absoluut niet hoeft mits de juiste dop wordt gebruikt.

Ps. toen de auto voor de 15.000 beurt is geweest heeft de zelfde dealer (die nu de velgen beschadigde) de wagen op de 2-koloms brug gezet. Dit pas niet met een Avensis...Dit zou een dealer moeten weten zou je denken.. het verdikte deel van de balk zat hierbij toen in mijn sideskirts. Lak er af en licht deukje aan twee kanten. Werd ook lauw op gereageerd maar dit is uiteraard gespoten. Nu met dit verhaal erbij denk ik dat ze kansen genoeg hebben gehad.


Ga zo maar eens aan het werk... Wagen wassen, velgen reinigen en lak bijwerken..
Ook de auto van de vrouw staat nog op het programma dus ik krijg het druk dit weekend.
 
@ mkm-us, mee eens. Hoe je humeur ook is je moet je werk goed doen.

Aan de andere kant kan een ongelukje gebeuren en ik heb ook wel eens een deur uit me handen laten vallen tegen een nieuwe nog af te leveren auto aan. Gewoon laten maken en klaar. Waar gewerkt wordt vallen spaanders en dat hoort bij het ondernemingsrisico. Nogmaals ik zou in dit geval zeker geen genoegen nemen met een lakstift om de velgen aan te tippen. En als je er met rustig praten niet uitkomt, gewoon de lease bellen en het verhaal uitleggen. Inderdaad zoals je al aangaf zijn ze steeds strenger met kleine schadetjes, dus melden moet je het zeker want anders draai je zelf op voor de kosten. Of de lease het door duwt om te laten maken is een tweede, maar dan ben je in ieder geval niet zelf de pineut.

Dat ze steeds strenger zijn houdt niet in dat zuinig zijn op jouw auto. Want ze laten het vaak niet maken. Ze laten de bereider alleen een eigen risico betalen en verkopen de auto vervolgens door met meer winst, of minder verlies afhankelijk van de opbrengsten van het contract. Hun enige doel is in de looptijd zo min mogelijk kosten maken, want daar leven hun van, simpel. Dus als ze geen toestemming geven om iets te laten repareren zien ze dat als winst.
Zo zie je ook steeds vaker dat we remblokken wel mogen vervangen, maar remschijven moeten laten zitten, ook al zijn ze versleten. Of je mag heel de beurt dus en reparaties. Klant is twee dagen zijn auto kwijt en bij het ophalen moet je de klant vertellen dat zijn banden ook versleten zijn maar dat hij hiervoor nog even naar de kwik-fit moet.
Lease maatschappijen hebben maar een doel en dat is aan het eind van het contract zo veel mogelijk overhouden, en daar gaan ze soms heel ver in. Ik heb wel eens een discussie gehad over een bandenprijs die volgens hun €1,- te duur was waardoor ze de factuur niet wilden betalen. Pas als je dan gaat dreigen dat je de bereider op gaat bellen om de band weer terug te wisselen gaan ze over stag.

Ook hier zitten uitzonderingen tussen, maar zeker de grote maatschappijen zijn hier heel erg in. Ik ben zelfs wel eens gebeld dat ze een auto, niet bij ons gekocht hadden en hem altijd bij een universele garage in onderhoud hebben gehad maar of wij nu na 3,5 jaar maar even coulance wilden geven op een reparatie?? Hoe kan je iets weggeven als je er niets aan mag verdienen?? Coulance is niets meer dan iets weggeven aan een trouwe klant waar je altijd aan hebt mogen verdienen. Als er dan iets is wat niet zou mogen gebeuren dan geef je een stukje terug. Maar als je die pot nooit mag vullen kan je er ook niets uit weggeven.

Maar waar ze allemaal wel erg gevoelig voor zijn is als de bereider zich zelf gaat mengen in de discussie. En inderdaad ook met het argument dat jij of je baas er iedere maand dik voor betaald. Vaak gaan ze dan wel overstag.

@ GJT ik weet niet hoe groot het bedrijf is waar je werkt, maar heb je een wagenparkbeheerder? Deze hebben vaak een andere ingang en krijgen vaak meer voor elkaar bij de lease maatschappijen. Simpel als ze die niet te vriend houden, kan die wel eens beslissen om de volgende auto's ergens anders te leasen.
Maar ik zou het eerst proberen bij de garage en ook gewoon uitleggen dat je het gaat melden bij de lease als door hun veroorzaakte schade. En als dat niet werkt de lease bellen en hopen dat ze er wat mee doen.


Ik zie dat je inmiddels gereageerd hebt en al het een en ander hebt opgelost :)^
 
Ik heb het niet en zelden een auto van de zaak gereden maar ik zou toch echt wel een map en foto's van de tijd dat de lease-auto in mijn bezit is bijhouden voor de leasemaatschappij. Heb je tenminste iets om op terug te vallen en te laten zien.

Specialisten zijn heel anders en daar ben je geen nummer, dat zijn enthousiastelingen die onderhoud doen aan auto's, waar ze zelf bij een dealer vaak jarenlang hebben gewerkt en beter voor zichzelf zijn begonnen met betere service ook al zijn er ook nog goede grote garages maar niet in overvloed helaas!
 
Sorry van mijn kant en ik begrijp dat je het niet fijn vindt, maar voor zo'n klein k*tstuktje kan je toch geen nieuwe velgen (of overspuiten) eisen? Als 'niemand' het kan doe je het toch lekker zelf? Vind dat gezeik op garages altijd zo sneu... :|
 
Dat ben ik niet geheel met je eens. Als je naar een garage gaat wil je je auto zo terug zoals je 'm hebt afgeleverd. Dus zonder een enkele beschadiging. Het punt wat mij betreft is dat bij de garage het nooit iemand gedaan heeft.
 
bart0ving;309572 zei:
Vind dat gezeik op garages altijd zo sneu... :|

Weet niet of mijn vermoeden klopt, maar zou dat ook gedeeltelijk met je achternaam te maken kunnen hebben ?
Heb namelijk het vage idee dat je niet geheel onbevooroordeeld bent ;)


Zelf rijdt ik al 16 jaar met een bedrijfswagen en ik kan dus zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb.
De eerste 5 jaar waren het "eigen" auto's die door de werkgever zelf werden aangeschaft en onderhouden.
Voordeel daarvan vond ik dat de werkgever de berijders aansprak op de staat van hun auto.
Nadeel was dat reparaties tot een minimum werden beperkt want alles moest zelf betaald worden.

Hierop heb ik 5 jaar in een Opel Astra & Zafira van de zaak gereden. De eerste 2 jaar constant gezeur met de dealer gehad over reparaties die half werden uitgevoerd. Nadat het een keer volledig uit de hand is gelopen bij de receptie op gesprek geweest met mijn directeur bij de directie van die garage. Vanaf dat moment was alles duidelijk en werd ik iedere keer keurig netjes geholpen en werden reparaties naar behoren uitgevoerd.

Nu rijd ik de laatste 6 jaar in Renault omdat de wagenparkbeerder dat zo wil.
Binnen het bedrijf (250 auto's) ben ik de enige die zijn rode auto met de hand wast, 2 tot 3x per jaar polijst en netjes in de wax houdt. Als mijn auto naar de garage moet dan is deze altijd supernetjes en strak van binnen en buiten.

Vanuit onze wagenparkbeerder zijn we eigenlijk "gedwongen" om naar de lokale garage in IJsselmuiden te rijden.
Na een aantal bezoeken heb ik met de wagenparkbeerder overlegd dat ik hier niet meer heen wil omdat ik van mening ben dat ze niet zorgvuldig en netjes met mijn Megane omgaan (afdekkappen die weg zijn, beschadigde wieldoppen, overal zwarte vingers op de lak, witte bekleding die smerig is, deukjes onder de motorkap ter grote van doppen ed).

Mede door het zelf onderhouden van de auto in een zeer nette staat heb ik hierop een vrijbrief gekregen om naar een dealer in Almere te gaan en daar snapt men wel heel goed dat het voor mij geen bedrijfswagen is maar een auto waar ik 5-6uur per dag inzit en me moet verplaatsen.

Bij het ombouwen van de Scheel stoel moest ik helaas weer terug naar IJsselmuiden waarbij 3/4 van de kunstofkappen aan de binnenkant zijn beschadigd, er voetstappen op het dashboard staan en de middentunnel enorm is beschadigd.
Ik heb bij de receptie aangegeven dat dit er niet zo uitzag toen ik de auto bracht, zij gaven aan dat ik er maar een nat doekje overheen moest halen.
Daarop naar de zaak gereden en de wagenparkbeerder ernaar laten kijken. Eigenlijk kon hij ook niet anders doen dan toegeven dat dit eigenlijk niet kon. Probleem is wel wel dat niemand deze schade op zich gaat nemen en ik als berijder met de schade achterblijf...


Met de privé auto zijn we bewust naar een kleine vestiging van de grote Opel dealer gegaan. Het is een vestiging met 3 monteurs, 1 verkoper en 1 receptionist.
Zodra je binnenkomt voel je je gelijk welkom, 2 monteurs staan onder leiding van een echte sleutelaar die is groot geworden met olie en sleutels ipv met een laptop. Ondanks dat ze niks met gestylde auto's hebben gaan ze er wel zeer zorgvuldig mee om en krijgen we de auto altijd super netjes terug zonder ook maar 1 vies plekje te kunnen ontdekken.

Er zit echt verschil tussen een dealer en een dealer, vaak is het ook een stukje onkunde of onwetendheid.
Zo zie ik wel eens een monteur over de lak wrijven met zijn overall en als je dan uitlegt dat dat enorm krast omdat die lak vuil is, de Renault lak boterzacht en die overall ruw, dan zie je ook wel een stukje bewustwording.
 
Met name het stukje bewustwording is iets waar veel winst te behalen valt !
99/100 weten het gewoon niet en gaan dan dingen doen waar ze gewoonweg niet bij stilstaan ( geld met name voor de sleutelaar ( in dit geval ) maar ook voor de eigenaar ))
Andere kant van het verhaal is wel dat bewustwording en bewust bezig zijn met je beroep 2 werelden zijn: doen waarvoor je wordt betaald en meer ook niet ( dus ook niet verder denken )
In het geval van Juffer1 is het natuurlijk wel erg makkelijk / triest om zo met andermans spullen om te gaan; als wederantwoord "pak een nat doekje en het is weg" naar voren wordt gedragen,
dan vraag ik mij af waarom deze makkelijke stap dan niet door het bedrijf wordt gedaan ipv bij de klant neer te leggen.
Dat het wel of geen effect heeft is andere koek, laat tenminste zien dat je een poging hebt gewaagd; stap 2 is om het gewoonweg te voorkomen ipv te genezen
 
Het is inderdaad een stukje bewustwording. Je bewust zijn van het feit dat je aan iets bezig bent wat "iets" meer kost dan een heel wit bij de bakker.En dat ontbreekt er nog wel eens aan bij sommige monteurs. Toen ik mijn wielen liet superbalanceren bij een bedrijf in Rotterdam was dat een openbaring, in de positieve zin en had meteen het gevoel van zo kan het ook!
Bij de meeste bandenboeren "gooien" ze de banden er over omheen en zetten de boel vast met een luchtsleutel. Dit bedrijf niet, gebruikte doppen die voorzien waren van een beschemde buitenkant om de velgen niet te beschadigen en de moeren werden heel rustig met een luchtsleutel losgemaakt. Velgen werden voorzichtig verwijderd en behandeld. Voordat de velgen er weer op gingen werden de naven even ingespoten met een goedje dat ze niet vast zouden komen te zitten, moeren weer keurig met een momentsleutel aangedraaid en zonder luchtsleutel. De monteur zag dat bij 2 opkrikpunten de coating wat beschadigd was en heeft deze bijgewerkt met een laagje coating. Zonder extra kosten. Kijk, dat is service en zo kan het ook, en daar heb ik een ritje naar Rotterdam voor over! :ja
 
Ik ken het geval van hierboven heel goed , bracht mijn vorige auto , naar de spuiterij wegens schade.
Alles was klaar zijden ze , en dat ik er om mocht komen. Doe de deur open, gordel die onder de vlekken zat krassen in het leer, deur drempel onder de krassen, boutjes die misten.
delen slecht gespoten ! binnenkant wielkast in de kleur van de auto. Ik dacht dat ik bij een schade herstel bedrijf was gekomen waar je je auto terug krijgt zoals tie eerst was. Maar leek eerder een beunhaas bedrijf. Na veel gedoe het voor elkaar gekregen dat de beschadigde onderdelen werden vernieuwd , en het herstelde gedeelte werd overgespoten. Alles in de goede kleur terug zelfs de wielkasten. En er werden 2 nieuwe leren stoelhoezen geplaatst. Ik heb niks moeten betalen, Ze zagen gelukkig toch in dat het niet fatsoenlijk was.

Tip mocht je je auto wegbregen , maak dan foto's van bepaalde gedeeltes van je auto zodat je zeker weet dat het zo was voordat de auto binnen gereden werd,
 
De laatste keer dat ik bij Jesso mijn velgen liet demonteren had je volgens mij zelfs bescherming om de doppenset van de luchttol, tegen eventueel beschadigingen.

Ik weet niet bij welke leasemaatschappij je zit. Maar je kunt altijd je wagenparkbeheerder vragen hoe hier mee om te gaan. Of de lijntjes nog korter houden en zelf naar de lease bellen. Zo zou ik 't in ieder geval doen.