• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Washandschoen en droogdoek.

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en ik heb een aantal vragen over washandschoenen en droogdoeken. Ik heb mijn auto altijd gewassen met 3 sponzen (auto, onderzijde wagen en velgen). Ik gebruikte ook altijd 2 zeemvellen (voor de auto en de velgen). De 2 emmer methode gebruik ik nu reeds ook al lange tijd.

Binnenkort komt hier een nieuwe wagen en dan wou ik overschakelen op een washandschoenen (of sponge) en een droogdoek.

Ik heb al het een en ander opgezocht en ben bij volgende producten uitgekomen:

- microfiber madness incredisponge (ik heb deze liever als de washandschoen, maar het is hetzelfde materiaal).
- microfiber madness dry me crazy ofwel de waverider als droogdoek.

Bij de droogdoeken weet ik niet goed welke te kiezen. Op de website van deze producten staat dat de waverider dunner is en beter werkt op ruwere lak.

Ik was mijn auto wekelijks en polier hem 1x per jaar. Welke droogdoek zou dan bij mij passen? Ik gebruik geen andere vloeistoffen buiten de autoshampo. Iemand ervaring met deze doeken?

Nog een vraagje: welke droogdoeken gebruiken jullie om de binnendeuren te drogen?
 
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik wil vooral proberen om waskrassen te vermijden aangezien een zeemvel en spons niet zo schitterend is op dit vlak.

Deze doeken glijden ook goed over de auto als hij slechts 1x per jaar word gepolierd? En ze zullen minder snel krassen dan een gewoon zeemvel heb ik begrepen?

Wassen jullie je washandschoen samen met de droogdoeken? En doen jullie dit elke keer als je deze hebt gebruikt (ook de handschoen). Of spoelen jullie deze soms ook met een sopje (vloeibaar wasmiddel) uit in een emmer, of gebruiken jullie altijd de wasmachine?
 
Ik was ze meestal met de hand. Een droogdoek wordt als je het goed doet niet vuil en de washandschoen reinigt makkelijk. Na 5-10 keer gebruiken effe in de wasmachine. Wel een speciaal wasmiddel gebruiken zoals Nanolex Microfiber Wash of iets dergelijks. Blijven ze veel zachter en vuilopnemender van.

Het allerbeste is je auto in de wax of sealant of coating zetten.
Dan wast je auto veel makkelijker schoon, loopt het meeste water er af vanwege de gladheid en werkt de droogdoek ook beter.
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik wil vooral proberen om waskrassen te vermijden aangezien een zeemvel en spons niet zo schitterend is op dit vlak.

Deze doeken glijden ook goed over de auto als hij slechts 1x per jaar word gepolierd? En ze zullen minder snel krassen dan een gewoon zeemvel heb ik begrepen?

Wassen jullie je washandschoen samen met de droogdoeken? En doen jullie dit elke keer als je deze hebt gebruikt (ook de handschoen). Of spoelen jullie deze soms ook met een sopje (vloeibaar wasmiddel) uit in een emmer, of gebruiken jullie altijd de wasmachine?

Hi Steven,

Wat ik doe, is dat ik mijn doeken eerst in een bak met water zet (nanolex microfiber wash; zie link) om ze even te laten weken zodat alle stoffen eruit gaan. Wat ik daarnaast ook nog doe is de doeken die ik gebruik voor de velgen ook nog apart houd en deze bewaar in een aparte doos. Daarnaast kun je de doeken zelf gewoon wassen dat is geen probleem, stop ze alleen nooit in de droger en doe er geen wasverzachter bij.

https://carclean.com/nl/product/Nanolex/Microfiber_Wash_1000ml_103116?o=srnanolex

en mijn voorkeur voor een droogdoek gaat uit naar: https://carclean.com/nl/product/Gyeon/Q2M_Silk_Dryer_XL_70x90cm_103275

al kun je nooit genoeg droog doeken hebben… ze zijn allemaal wel goed.

uiteraard is de keuze natuurlijk zo wat jij belangrijk vindt voor de doeken / spong / washmitt

Succes :)!


*edit* wat @Istnogferarie zegt ! , dan hoef je dit niet te lezen hahah
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Dag Steven,

Genoemde doeken zijn allemaal inderdaad prima keuzes, ik heb de senza aqua 70x80 en een kleine gyeon silk dryer. Allebei doen ze wat ze moeten doen en maken de auto droog zonder moeite.

Gek genoeg heb ik voor een grotere auto een voorkeur voor de kleinere doek omdat deze dan uit te wringen is waar een grote doek een kleine auto in één keer droog krijgt zonder vol te raken.

Voor wat betreft wassen ik was altijd alles na gebruik op een kort programma van een half uur met een combinatie van microvezel wasmiddel en gewoon vloeibaar wasmiddel. Komt wel bij dat ik ook vaak de ramen van Rain X voorzie en met een Quick Detailer spray een beetje extra bescherming aanbreng dus gebruik wel altijd een stuk of vijf à zes doeken bij een normale wasbeurt.

Handwas kan prima, maar daar ben ik te lui voor en het hangt uiteraard af van hoe vuil je auto is en hoe vuil dus je doeken en sponzen zijn. Na het wassen controleer ik de doeken voor het ophangen altijd even op takjes en vliegen etc.
 
Gebruik zelf de CSF delerium al ruim een jaar, ben er zeer tevreden over.
Heb nog géén andere doek kunnen proberen, omdat ik gewoonweg geen nieuwe nodig heb.
 
@Steven130690

Houdt er rekening mee bij alle goede reacties hierboven, dat een goede manier van afspoelen en bescherming die al op de auto zit, een grote rol kan spelen in hoe goed je droogdoek het doet. Een zeiknatte auto, omdat bovenstaande, zal veeeeeel meer vragen van je droogdoek en dan loopt hij zeker snel vol. :p


Greetz
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos
Niet onbelangrijk is ook de grootte van de droogdoek, werk je graag met een grote of liever 2 kleine handzame droogdoeken? Bijvoorbeeld mijn allereerste droogdoek was de CSF Delirium, maar vond deze zo groot en onhandig dat die al vrij snel opnieuw in zijn originele verpakking vertoefde om nooit meer te gebruiken.
Door de grootte dien je ook op te letten dat die niet de grond raakt of je hebt vuil en/of zand in je droogdoek.

Nu gebruik ik twee Gyeon Silk Dryer's van 50 x 55 cm naar volle tevredenheid. Super droogdoeken zijn dit, is de ene verzadigd gebruik ik de volgende.
 
Laatst bewerkt:
ik heb meerdere droogdoeken, al een reeks geprobeerd ook
maar blijf mijn voorkeur bij de swissvax waffle houden.
ik heb een kleine van monello, 40 op 40 voor de binnenslagen mee af te drogen en netjes te maken.
heb een set van 3 gekocht dat ik één voor de wielen kan gebruiken ook.
 
Niet onbelangrijk is ook de grootte van de droogdoek, werk je graag met een grote of liever 2 kleine handzame droogdoeken? Bijvoorbeeld mijn allereerste droogdoek was de CSF Delirium, maar vond deze zo groot en onhandig dat die al vrij snel opnieuw in zijn originele verpakking vertoefde om nooit meer te gebruiken.
Door de grootte dien je ook op te letten dat die niet de grond raakt of je hebt vuil en/of zand in je droogdoek.

Nu gebruik ik twee Gyeon Silk Dryer's van 50 x 55 cm naar volle tevredenheid. Super droogdoeken zijn dit, is de ene verzadigd gebruik ik de volgende.

Ik knijp die van mij gewoon zelfs uit als ie nat wordt, kan je onbeperkt drogen!
 
De stap van spons naar microfiber-spons is in gebruik gevoelsmatig niet zo groot, maar zo'n sponge heeft wel als nadeel dat ie heel lang moet drogen, voor ie echt droog is (mag niet in de centrifuge, of centrifugeren in de wasmachine, en droogtrommel is helemaal funest. Het verschil tussen een 'thick mitt' en een "mf-sponge' is bij het gebruik niet zo groot, maar scheelt wel behoorlijk in droogtijd. Voor de onderkant/velgen kun je ook een gewone washmitt kiezen, droogt nog sneller en is goedkoper.
 
Ik heb inmiddels de microfiber madness incredisponge en de dry me crazy droogdoek besteld. Ik laat jullie altijd weten wat ik er van vind. Het zijn mijn eerste producten van microvezel...

@ kadjar: de dry me crazy is iets kleiner als de delirium als ik me niet vergis. Maar ik ga zien hoe het gaat, anders worden het de volgende keer 2 kleine doeken zoals je aanhaald.

Als jullie de auto drogen met een droogdoek, wrijven jullie dan in de lengte van de auto panelen? Of slepen jullie de doek? Op internet worden verschillende manieren aangehaald, maar welke gebruiken jullie en wat zijn de voor of nadelen?
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie