Wat doet een wax?

Discussie in 'Wax, Sealants en Detailersprays' gestart door Black Lion, 14 jun 2008.

1. Black Lion

Black Lion Detailing addict

Leuk bevonden:
    0
    Misschien wel een hele domme vraag, maar waar beschermt een wax nu precies tegen.

Ik weet dat een wax een vet laag is wat zorgt dat vuil minder goed aan je lak vast hegt. Hiernaast zorgt ook dat je kleur van de lak minder snel dof wordt.
    Maar waar beschermt een wax nu nog meer tegen?
    Ook tegen eventueel swirls die door opstuivent zand kunnen komen? Of beschermt het nog tegen heel wat anders?
    Oxidatie beschermt het ook vast tegen, maar hoe ziet oxidatie eruit op je lak?

Verder kan het wat diepte geven en zorgen voor een mooie water beading. Maar goed dat heeft niks te maken met bescherming.

2. Jeroen

Jeroen Detailing guru
    Tester of Bling

Leuk bevonden:
    507
    Curen? :party:

(dat doet een wax "ook" namelijk)

3. Dibbuz

Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    251
    Een wax beschermt tegen invloeden van buiten af: regen, hard, industriele neerslag,UV stralen etc. Het voorkomt inderdaad dat die zich zullen hechten aan je lak.
    Een wax voorkomt ook dat je de polish die je aangebracht hebt niet bij de eerst volgende bui eraf spoelt.
    Oxididatie herken je als de lak dof of wit uitgeslagen is. Vooral bij rode en gele auto's zie je dat heel snel.

4. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    973
    Oxidatie = roest. Daar is géén waxprodukt voor.

Een goed aangebrachtte waxlaag biedt geen bescherming tegen zand. Heb je wel eens een korrel zand onder een microscoop gezien?

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Een zandkorrel is eigenlijk niets meer dan een ultra klein rotsje, deze heeft scherpe randen. Deze krassen zelfs door de waxlaag heen.

#4 nicknameless, 14 jun 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2016
  5. PT Cruiser

PT Cruiser Detailing addict

Leuk bevonden:
    1
    Verf kan ook oxideren hoor. Dat is dan die verkleuring die je krijgt. Overigens is roest = oxideren, maar oxideren =/= roest.

6. Sven S8

Sven S8 Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Nou we het daar toch over hebben, wat mij altijd verbaast is dat de zogenaamde knetterharde lakken (zoals van Audi) een crime zijn om krasjes uit te krijgen, maar ze zitten er al in als je er alleen maar naar kijkt bij wijze van spreken... Maf toch eigenlijk? :confused:

7. Sven S8

Sven S8 Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Klopt... oxidatie is veel méér dan alleen roest.

Mooi voorbeeld (ff geleend van www):

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

#7 Sven S8, 14 jun 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2016
  8. B.K.

B.K. Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    8d 2-Tone Paint Job

9. Black Lion

Black Lion Detailing addict

Leuk bevonden:
    0
    Is dit voorbeeld geen verkalking?

10. BiGa

BiGa Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Volgens mij niet, sommige lakken, vooral rood en geel kunnen door
    weersinvloeden hun pigment een beetje kwijtraken, dat is wat
    je hier ziet volgens mij.

11. PT Cruiser

PT Cruiser Detailing addict

Leuk bevonden:
    1
    Wat is verkalking?

12. Freaky1975

Freaky1975 Detailing rookie

Leuk bevonden:
    1
    Heeeeeee dat lijkt mijn Golf wel, ik heb zo'n twotone dak en motorkap! :D

Rode, gele en witte pigmenten "roesten" (d.w.z. oxideren dus, inderdaad PT) veel sneller dan andere kleuren. Rood is het schoolvoorbeeld, het maakt niet uit of het een Starsletje zoals hierboven betreft of een Ferrari van dik 2 ton euri, rode lak gaat verweren. Dat is meestal de reden dat rode auto's vaak geen blanke laklaag hebben, je kunt de oxidatielaag er dan niet meer vanaf tollen en de oxidatielaag ontstaat toch nog, maar dan onder de blanke lak. Overigens is het wel zo dat met zorg voor je lak, door het aanbrengen van een sealant of wax, het oxidatieproces wat vertraagd kan worden, althans dat heb ik me laten vertellen door een klant van me van een schadeherstelbedrijf. Je blijft wel altijd het probleem houden, 1x in de zoveel tijd zul je toch de excenter tevoorschijn moeten halen...