• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

C.Quartz Iron.X wie heeft hier ervaring mee?

@ Maaike: Waarschijnlijk wat IronX op de radiateur terecht gekomen. Die wordt warm en dan gaat het stinken natuurlijk.

@ Poetsertje: klopt, Valet Pro Tar & Glue Remover werkt geweldig tegen teer



Nog even een vraag over IronX. Als je de auto ingespoten hebt met IronX, hoe lang laat je het dan intrekken? En werk je het daarna ook nog in met een oude washmitt of spuit je het direct af?
 
@ SLK:
Dat denk ik ook.
Ben vandaag met de auto naar Breda gereden en zo'n drie kwartier onderweg geweest.
Gelukkig nergens geen last meer van!

Volgens mij mag het een paar minuten inwerken zoals op de verpakking staat.
Durf het niet met zekerheid te zeggen.
Inwerken met een spons, als the bone of die van Dodo, tenmiste dat geldt voor de IronX soapgel.
Volgens mij is dat met de spray niet nodig.
 
Op velgen spray het ik op en na het een tijdje te laten werken ga ik er nog eens met een borstel over zodat het wat herverdeelt wordt en alle product kan op reageren. Zou het ongeveer hetzelfde doen op auto, maar dan natuurlijk niet met een borstel.
 
Vanuit Cquartz nu toch bevestigd dat Iron-X toch wel de waxlaag aantast:

Avi@Carpro zei:
Since many had questions about this , i decided to check/test it more deeply!

so , conclusion talking with our engineers , i can say that ironX and Soapgel will affect wax layer by 50% !
now subc, about your remark, since the irons are all over the air , they stick on your car surface , on the wax as well, so ironx dissolves these on your car wax layer, what under the wax if its not too oily wax ofcourse it cant penetrate.

another thing we checked! which many wondered,
ironx can be left to dry on surface!! there wont be any problem with that,
only thing is NOT to leave it to dry with sunshine!!!
in shade place there wont be a problem to let it dry on surface.

i hope this info helps to clear things up.
 
Leek me ook al raar.

Sowieso, de redenatie dat alles wat pH-neutral is je wax niet aantast slaat eigenlijk ook nergens op.

Nu heb ik al even een mooi testje bedacht om eens wat uit te proberen, maar daarvoor heb ik even de auto van m'n vader nodig, want die heeft z'n velg vol met vastzittende ijzerdeeltjes. Maar die is morgenavond pas terug van vakantie. Dus wellicht dat er dit weekend wat van een test terecht komt.
 
We hebben hier eerder wat tests gedaan en daar leek het erop dat er niet veel met de wax gebeurde. Binnenkort eens uitvoerig testen.

Maar toch, als je met Iron.X aan de gang gaat, dan gebruik je het meestal in een stappenplan denk ik (op je velgen na).

Edit: razendsnel antwoord ontvangen:

Het tast waarschijnlijk deels waxen aan, op basis van natuurlijke (organische) ingredienten, tot maximaal 50%. Synthetische producten, zoals een sealant, worden met rust gelaten. Tevens is het 100% te gebruiken op C.Quartz zonder dat het de laag aantast. Ook Reload wordt met rust gelaten (=sealant).
 
Wil dit nu zeggen dat als je velgen in de wax staan, dat het niet aanbevolen is om wekelijks of om de twee weken Iron x te gebruiken op je velgen? Als het de wax zou aantasten, heeft het ook geen nut lijkt me.

Het product is super, er is volgens mij wekenlang gezegt dat het niet schadelijk was en nu is er toch twijfel en wordt er zelfs gezegt dat het ook kan aantasten.

Niet verkeerd begrijpen, ik bedoel er niks verkeerds mee als iemand zich aangesproken voelt of zo;)
 
Tsja, zoals Tim al zegt; Eigenlijk alleen gebruiken in een in een stappenplan en niet met alleen wassen zou mijn conclusie ook zijn.

Vraag me dan wel af hoe de Soap Gel het beste kan worden toegepast. Die tast immers ook de wax aan blijkt en het idee daarvan was om het als een soort van onderhoudsshampoo te gebruiken tijdens de wasbeurten als ik het goed begrepen heb.

Een andere vraag; zou je in zijn algemeenheid meer last van ijzerdeeltjes hebben in de zomer of in de winter? Of zou dat niet uitmaken? Iemand een idee?
 
Het product is toch niet schadelijk (in de zin van onveilig)?

Het doel van een velgenwax is, is dat de velg langer schoon blijft en makkelijker te reinigen is.

Je moet het zo zien, als je je velgen schoon krijgt met shampoo, hoef je ook geen Iron.X te gebruiken. Krijg je je velgen niet schoon met shampoo, dan heb je dus een sterker product nodig of er nu een wax op zit of niet. Immers, je krijgt je velgen anders niet schoon. Gebruik je het in combinatie met Iron.X, overweeg dan een (Wheel) Sealant of een ander, niet organisch product.

Een velgenreiniger zal in ieder geval veel meer je wax aantasten dan Iron.X. Dus voor vastzittende vervuiling is en blijft Iron.X de beste oplossing.
 
AudiA3 zei:
Vraag me dan wel af hoe de Soap Gel het beste kan worden toegepast. Die tast immers ook de wax aan blijkt en het idee daarvan was om het als een soort van onderhoudsshampoo te gebruiken tijdens de wasbeurten als ik het goed begrepen heb.

Een andere vraag; zou je in zijn algemeenheid meer last van ijzerdeeltjes hebben in de zomer of in de winter? Of zou dat niet uitmaken? Iemand een idee?

Elke aanraking met je waxlaag, tast de wax aan. Dus het wassen met een washandschoen, hard water, een pH neutrale shampoo en een droogdoek. Het is onwaarschijnlijk dat de Soap Gel meer de wax aantast dan een normale shampoo zou doen. Maar ook dat zal ik navragen bij CarPro.

Ik denk dat elk seizoen gelijk zal zijn, in de lente en zomer zal er meer in de lucht kunnen zweven denk ik, maar in de herst en winter hecht het wellicht weer sneller door het vochtige klimaat.
 
De Iron.X is volgens mij een reuze product om sterk vervuilde velgen(met die typische zwarte aanslag) een grondige reiniging te geven waarna je de velgen in de wax(+eventuele wheelsealant)zet en vervolgens reinigt met een degelijke autoshampoo.
Om de Iron.X nu elke keer toe te passen is een brug te ver(volgens mij).
Ik probeer altijd eerst de velgen te reinigen met verdunde Wheelbrightner 1/10 ( en eventueel iets hogere dosis).
 
Ik kan je verzekeren dat 1 op 10 Wheel Brightener meer wax of bescherming zal weghalen dan Iron.X.

Het karakter van mijn remmen en blokken is nogal agressief en hecht zich snel vast, waardoor een normale shampoo niet afdoende is. Ik gebruik dan liever een beetje Iron.X of Iron.X Soap Gel dan Wheel Brightener. Omdat Iron.X toch milder is en blijft dan alle zure of corrosieve velgenreinigers.
 
gerelateerd onderwerp.

is de poorboys wheel sealant en de Rimwax beide bestand tegen de Iron-X en zijn ze beide dus een echte Sealant?
 
Wheel Sealant zou 100% synthetisch moeten zijn en dus geen problemen moeten ondervinden met Iron.x

Morgen krijgen wij een promotiezending Iron.X binnen. Je betaalt voor 500ml, maar je krijgt 20% gratis (totaal dus 600ml). Deze aanbieding is geldig zolang de voorraad strekt en is geldig op alle openstaande backorders op de 500ml.

https://www.Carclean.com/product/CarPro/IronX_Cleaner_500ml_AQIC500_101833
 
Heb inmiddels heeldit topic gelezen, maar kan iron x ook op chroom gebruikt worden?, Hebben jullie daar ervarinbg mee?
 
Ik heb het onlangs op een set velgen met chrome lip gebruikt, zonder problemen.

Mocht je twijfelen, even een klein stukje op een onopvallende plaats proberen.

Zou wel oppassen met bumpers van oudere (klassieke) auto's waar evt. wat steenslag op kan zitten. Ik durf niet te zeggen of het goed gaat als het door een gaatje (steenslag) tussen de chroomlaag en metalen deel eronder komt.