• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe IPA te gebruiken?

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.503
198
44
Ik heb nu Isopropanol Alcohol in een mooie dichte literfles, alleen hoe krijg ik dat verdund op de auto.
Moet ik het verdunnen en dan in een flesje met chem. resistant sprayer doen? Alleen zo'n flesje is niet volledig luchtdicht.

Als ik erin knijp hoor je lucht eruitkomen. Is het dan niet gevaarlijk als dat lang in mijn kamer staat?
Vervlucht de alcohol dan niet? Niet dat ik na 3 weken nog maar een half flesje heb zonder wat gebruikt te hebben...
 
Dibbuz zei:
Ik heb nu Isopropanol Alcohol in een mooie dichte literfles, alleen hoe krijg ik dat verdund op de auto.
Moet ik het verdunnen en dan in een flesje met chem. resistant sprayer doen? Alleen zo'n flesje is niet volledig luchtdicht.

Als ik erin knijp hoor je lucht eruitkomen. Is het dan niet gevaarlijk als dat lang in mijn kamer staat?
Vervlucht de alcohol dan niet? Niet dat ik na 3 weken nog maar een half flesje heb zonder wat gebruikt te hebben...

Alcohol is vluchtig en brandbaar, dus wel goed afgesloten bewaren. Op je kamer bewaren? Liever in een schuur/garage.
Doe wat (verdunde) alcohol op een schone doek en neem daar het oppervlak mee af.
 
Schuur is geen optie, dat is helemaal omlopen. Maar ik zie toch heel veel mensen het op de auto sprayen ipv op een doek te doen, hoe doen zij dat dan?
Zou het echt vervluchten als ik er een chem. sprayer op zou doen?
 
Om praktisch te werk te gaan zou ik een spuitfles gebruiken. Dan hoef je niet telkens de literfles te openen en bij je te hebben.
Een spuitfles van 100 of 250 ml kan je dan gemakkelijk in de buurt houden.

Wel op letten dat je het buisje eventjes omhoog trekt uit de vloeistof, anders loopt de vloeistof er vanzelf uit als de fles in het zonnetje staat (opbouwen van druk door het opwarmen van de vluchtige IPA).
Er bestaan ook speciale spuitflesen die een beveiliging hiertegen hebben, alleen heb ik deze nu niet direct kunnen vinden.

Als je op www.labstuff.nl op spuitfles zoekt, kom je ze vanzelf tegen.
 
Of hetzelfde wat ik nu met AS Tardis doe, aparte sprayer mee nemen en elke keer na gebruik eruit halen en afsluiten.
 
Hey Dennis ,heb je geen leeg Poorboys flesje of Chemical Guys flesje..?
Daar zou je het kunnen indoen. En zoals je zegt een aparte sprayer meenemen.
Flesje daarna afsluiten met zo'n zwarte dop zoals bij sommige Chem.Guys producten zit. Die dopjes zijn gewoon dicht.

Maar een Chemical sprayer kan je toch ook gewoon dicht draaien..? Als je dit niet vertrouwd kan je altijd het bovenstaande doen.

Oh en ik dacht gewoon lichtjes een paneel be-sprayen en afnemen met een doek.
 
B.K. zei:
Hey Dennis ,heb je geen leeg Poorboys flesje of Chemical Guys flesje..?
Daar zou je het kunnen indoen. En zoals je zegt een aparte sprayer meenemen.
Flesje daarna afsluiten met zo'n zwarte dop zoals bij sommige Chem.Guys producten zit. Die dopjes zijn gewoon dicht.

Maar een Chemical sprayer kan je toch ook gewoon dicht draaien..? Als je dit niet vertrouwd kan je altijd het bovenstaande doen.

Oh en ik dacht gewoon lichtjes een paneel be-sprayen en afnemen met een doek.

Ik heb deze, niet met deze dop maar een andere luchtdichtedop, hier kan ook een chem sprayer op.
21ZV6YRXQQL._SL500_AA280_.jpg


Dichtdraaien helpt niet volledig, komt zelfs bij de hals waar de sprayer draait tussenuit.
Het is maar max 500ml verdund maar ik heb geen idee hoe schadelijk dat kan zijn of hoe snel dat vervlucht via die minigaatjes.
 
En hoe zit dat dan met 250ml poorboys sprayer flesjes. Lijkt me dat die wel lucht dicht zijn. wanneer je klaar bent even flesje op de kop, paar keer sprayen zodat het product uit dat dunne buisje is en dan kan er volgens mij niks meer vrij komen...
 
Dit is wat ik bedoelde Dennis..
Men neme een Chemical Guys Sprayer ,een Chemical Guys Dopje ,en een lege fles met afgehaald etiket.

IMG_3173800x600.jpg

IMG_3174800x600.jpg

IMG_3175800x600.jpg

IMG_3176800x600.jpg


Ideaal lijkt me zo..
 
Zaak is overigens wel dat je de fles nooit voor de volle 100% mag vullen, bij vluchtige stoffen de fles voor max 80% vullen, dit in verband met eventuele druk opbouw, de vluchtige stoffen moeten ergens heen kunnen. Het zijn en blijven gevaarlijke stoffen (Klasse 3) en het vlampunt ligt bij 12 graden celsius, dus altijd goed geventileerd werken.
 
Dat heb ik ook ;)
IMG_2586.jpg

IMG_2587.jpg

IMG_2588.jpg


Alleen als je de sprayer weer los haalt zit er altijd nog wat in en dat gaat een beetje lekken en dat gaat stinken.............. :-&
 
Ik zou het zo oplossen .. Dat stinken moet je er maar bij nemen.. ;)

Jouw spullen ,zijn proffesioneler..Die van mij zijn gerecycleerd..:D
 
Moet je IPA nou verdunnen dan? En het vlampunt 12 graden, betekent dat als je buiten met 20 graden werkt, het dan gewoon in de fik vliegt?
Scheikunde is niet mijn favo vak op school :p
 
Iedereen heeft inderdaad spiritus in huis, wat de meeste hier met IPA zullen doen is om het in een sprayfles te doen, ga je onverdunde IPA sprayen, dan wordt het brandgevaar toch wel iets hoger aangezien je het verneveld, je creëert dus eigenlijk een ideale situatie voor verbranding, het enige wat dan nog nodig is, is een open vlam of vonk. Spiritus vernevel is niet.