• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe IPA te gebruiken?

IPA is inderdaad net zo brandbaar als spiritus. Wees dus voorzichtig bij open vuur of hete oppervlakken (uitlaat!). Het 'vlampunt' wil zeggen de minimum temperatuur waarbij het damp/lucht mengsel nog wil branden. Belangrijker bij het werken met brandbare vloeistoffen is de 'zelfontbrandingstemperatuur', waarbij de damp spontaan in brand vliegt, dus ook zonder open vuur of vonk.
 
HansA8 zei:
Belangrijker bij het werken met brandbare vloeistoffen is de 'zelfontbrandingstemperatuur', waarbij de damp spontaan in brand vliegt, dus ook zonder open vuur of vonk.

Mijn vorige baan was vrachtwagenchauffeur, hiervoor was ik in het bezit van een ADR certificaat (vervoer gevaarlijke stoffen). Daaruit bleek ook dat lege of bijna lege verpakkingen van brandbare vloeistoffen nog gevaarlijker zijn dan volle, dit vanwege het feit wat Hans aanhaalt.
 
Vandaag contact gehad met het bedrijf waar ik de IPA vandaan heb (zolang carclean het nog niet heeft...)
Volgens deze persoon zou het vervliegen van de IPA erg mee vallen. Denk daarom dat ik voor de spray botteles 250ml van poorboys ga. 125ml water, 125ml ipa...
 
Ik heb zelf ook IPA thuis staan in de garage,zou dit nooit in mijn huis bewaren.
Haal dit altijd in Duitsland bij een klant waar ik waterstofperoxide moet lossen,de IPA kost mij niks.
Krijg daar een 5liter jerrycan met 99%IPA.
Deze meng ik altijd 1/1 met gedeminiraliseerd(leuk scrabbelwoord)water.Oftewel demiwater.
Ander water zit kalk e.d. in en dit blijft op je lak achter.
Meng dit in een plantenspuit,na polijsten op de lak sprayen en afnemen met een MFdoek.
Als je het ff op de lak laat zitten,zie je het zo verdampen,ondanks dat het verdund is.
Weet niet welke persoon Snitser gesproken heeft,maar die snapt het volgens mij niet.

@stimpy68:je hebt goed opgelet bij je ADR cursus.Dat je dat allemaal nog weet?:D

grtz Christiaan
 
Het feit dat je het mengsel op je lak ziet verdampen heeft misschien te maken met het feit dat het product hier verneveld is geworden? Ik denk als je het in een gewone spraybottle doet bewaren en de fles goed dichtdraait dat het verdampen wel mee zal vallen.

Ik heb de literfles Isoprop van labstuff nu al een week op mun bureau op de slaapkamer staan. Wordt denk ik tijd deze eens te gaan verplaatsen naar de garage... :D
 
@Xizer
Ja dat zou kunnen,maar het blijft verdund,ook als het verneveld is,en IPA heeft nu eenmaal een vlampunt van 12graden uit me hoofd gezegd.
Dus het blijft zeer brandbaar,daarom zet ik het niet op mn slaapkamer of waar ook in huis.
Als je fles goed dicht zit kan er niks uitdampen natuurlijk,maar je moet gewoon oppassen met chemische producten.
Heb in garage ook waterstofperoxide 50% staan.Daar wil je ook niet mee knoeien,reageert haast met alles.
Leuk om te mengen met je oude frituurvet,alleen zorgen dat je daarna heel snel ver weg bent.
 
Haha ja dat is zo.
Ik heb het vorig jaar weer gehaald,mag weer 5jaar lang de snelwegen onveilig maken met volle tanks met allerlei
chemische ongein.