• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal sanding topic.

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.505
198
44
Gezien de geringe kennis die op dit moment op het forum is leek het mij een goed idee om een machinaal wetsanding topic te maken.
Deel je kennis, ervaringen zodat anderen ervan kunnen leren.

Ik heb een aantal keer gewetsand met de DAP500.
Deze heb ik gebruikt met een tussenschijf van Festool en abralon schijven:
mazda633.jpg


De tussenschijf heb je nodig om de druk beter te verdelen en te voorkomen dat je diepe "piggytales" krijgt.
Krasjes in de vorm van een excentrische beweging.

Er zijn verschillende merken schijven waaronder de abralon schijven.
Deze heb je in verschillende gradaties bijvoorbeeld 2000-3000-4000 grit.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Welke machines zijn geschikt om machinaal te wetsanden?
Ik dacht dat de DAP500 prima was maar op een ander forum las ik weer dat de grote uitslag (8mm) en de roterende beweging niet goed zijn.
Deze zou teveel schade toebrengen aan de lak. Weet iemand of dat klopt en welke machines dan wel geschikt zijn om te sanden?
De Festool RO125 FEQ zou geschikt zijn maar ligt voor mij buiten budget voor een machine om af en toe te wetsanden.

Wat is de juiste techniek?
Ik spray zelf wetsandspray (water met Meguiar's M00 wash) op het oppervlak en dan maar gaan op stand 3. Hoeveel "banen" ik trek hangt af van de 1e keer.
De testspot zeg maar, eerst vrij kort, zeer weinig druk en kijken hoeveel lak er weg is.
Voor de Mazda moest ik 4-5 keer aan de bak om 5 micron weg te halen. Maar dat wil niet zeggen dat het op een andere lak ook zo is.
Moet je alleen maar horizontaal gaan of ook verticaal? Hoeveel druk zet je.

Hoe lang gaat een schijfje mee?
Hier heb ik echt geen flauw idee, kan je dat voelen wanneer een schijfje "op" is?

Wetsand je overal?
Ik ben zelf huiverig om bij randjes te sanden, daar is vaak lastig om goed contact te maken met een roterende machine en zo de wetsandkrasjes eruit te halen.

Waarmee polijst je de boel op?
Is het altijd nodig om een roterende machine te gebruiken?
Ik denk van wel, het zou theoretish misschien kunnen om met een Dual-Action aan de gang te gaan maar dat duurt gewoon te lang.

Kan je ook zachte lak, denk aan Alfa's en Subaru's wetsanden?
Deze lakken zijn erg zacht, kies je voor een andere aanpak of kan je ook deze wetsanden?


Kom maar op met tips, ideeen, suggesties en ervaringen. Ook als je het nog nooit gedaan hebt kan je natuurlijk mee discusieren.

Hier een INDICATIE hoe het eruit ziet met een Festool machine en Festool schijfjes (2000 en 3000 grit)

Als er dingen niet goed gaan in het filmpje geef dat even aan en vooral waarom.
Er is bar weinig te vinden over machinaal sanden dus de kans is erg groot dat het nu nog verre van optimaal.
 
Goed initiatief, hier ga ik mijn bijdrage aan leveren. Nu nog even niet, moet ik wel tijd voor vrijmaken binnenkort, ervaringen genoeg opgedaan laatste maanden.
 
Zeker een goed initiatief. Ik zal er zelf nog niet mee aan de slag gaan, maar voor het forum is het zeker waardevol.
De professionals onder de leden hebben bijelkaar toch wel de kennis :ja'
Als beginner kan ik nu ook gericht een link kwijt mocht ik bij het surfen wat tegenkomen.

Hans
 
Ik heb de Festool wel, gebruik hem voor klussen, maar is goed schoon te blazen met de compressor (sowieso na elk gebruik). @Dennis je mag hem wel eens lenen om te testen of het inderdaad beter gaat...
 
Mooi aanbod! Toevallig net informatie gehad dat een Bosch machine met 2.5mm uitslag ook goed voldoet.
Technische gegevens
Nominaal ingangsvermogen 400 W
Schuurplateau-Ø 125 mm
Aantal schuurbewegingen 9.000 – 26.000 min-1
Excentriciteit 2,50 mm
Machinegewicht 1,9 kg

Functies
Microfiltersysteem van Bosch
Bosch elektronica
Verstelbare extra handgreep
Steunschijf voor schuurschijven met klithechting
Stofafzuiging

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Budget is wat gunstiger dan de Festool ;)
 
En ik ben al even met Abralon bezig om wat pads in het assortiment op te nemen!

De excentrische uitslag zou trouwens belangrijk zijn voor de afwerking: 8 mm of meer is heavy sanding, 5 mm medium sanding en 2.5 finishing sanding.

Maar daarbij vraag ik me af hoeveel je in de praktijk daarvan merkt. Eigenlijk is het aardig om op een testpaneel de 3 uitslagen naastelkaar te gebruiken en dan het geheel polijsten om te kijken of je verschil in afwerking ziet.
 
Dibbuz zei:
Mooi aanbod! Toevallig net informatie gehad dat een Bosch machine met 2.5mm uitslag ook goed voldoet.


*knip*plaatje*knip*
Budget is wat gunstiger dan de Festool ;)

Had ik dat geweten 2j terug had ik mijn Bosch niet verkocht na aanschaf van een DA !
 
Helaas is de ene lak de andere niet. Wel handig om met een DAP500 de 2000grit te doen en dan met een Bosch de afwerking met 3000 of 4000?

edit: wat een berg "guests" ineens zeg! 5 stuks :D
 
Die uitslag van de Bosch (2.5 mm) is naar beide kanten. Dus eigenlijk ook nog 5 mm in totaal.

Verder een heel informatieve topic. Behalve een Rotary een DAP en de nodige abralon schijven kan je
hier echt niet zonder een goede lakdiktemeter!!
 
Dan zou je machines moeten hebben met 1.2mm uitslag? Die kan ik niet vinden in ieder geval. Denk dat je enkel moet rekenen.
Is de DAP500 8mm totaal of 8mm naar 1 kant?
 
Net even getest en de uitslag is 8mm naar 1 kant. Dus de Bosch is goed.
 
Persoonlijk vind ik dat je voorzichtig moet zijn met het maken van sticky's. Als je dat snel doet, dan heb je straks in ieder forum eerst 1 pagina vol met sticky's voordat je bij de normale onderwerpen komt ;) Als je een onderwerp interessant vindt, dan kun je je ook altijd abonneren op een onderwerp.

EDIT: euh... kan je je hier niet abonneren op een topic?? :weetniet Bert!!??
 
Zeker een goed initiatief dit topic :ja
Heb diverse gears liggen voor het sanden, maar daadwerkelijk is ermee werken is het nooit serieus van gekomen. Nu, dit zullen naar mijn idee ook geen werkzaamheden zijn die je iedere detail zult verrichten, maar soms zal het (in het geval van de blauwe Mazda bijvoorbeeld of de Peus van Patrick) niet te ontkomen zijn.

Ik heb hier klaarliggen, een 3M set op lucht, machine, adapters, 4" schijfjes erbij, varierend van 1000 tot 3000.
Daarnaast alle soorten Unigritvellen van Meg's, en met een beetje geluk (letterlijk: wanneer er weer een vliegtuig mag landen op Schiphol) neemt een kameraad wat nieuwe finishing discs met bijbehorende backingplate van Meguiar's voor me mee uit de States.

Heb deze op volgen gezet, nogmaals, een goed initiatief Dennis, ik zie dit een beetje als een upgrade voor de ervaring e.d. :cool: