Gezien de geringe kennis die op dit moment op het forum is leek het mij een goed idee om een machinaal wetsanding topic te maken.
Deel je kennis, ervaringen zodat anderen ervan kunnen leren.
Ik heb een aantal keer gewetsand met de DAP500.
Deze heb ik gebruikt met een tussenschijf van Festool en abralon schijven:
De tussenschijf heb je nodig om de druk beter te verdelen en te voorkomen dat je diepe "piggytales" krijgt.
Krasjes in de vorm van een excentrische beweging.
Er zijn verschillende merken schijven waaronder de abralon schijven.
Deze heb je in verschillende gradaties bijvoorbeeld 2000-3000-4000 grit.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Welke machines zijn geschikt om machinaal te wetsanden?
Ik dacht dat de DAP500 prima was maar op een ander forum las ik weer dat de grote uitslag (8mm) en de roterende beweging niet goed zijn.
Deze zou teveel schade toebrengen aan de lak. Weet iemand of dat klopt en welke machines dan wel geschikt zijn om te sanden?
De Festool RO125 FEQ zou geschikt zijn maar ligt voor mij buiten budget voor een machine om af en toe te wetsanden.
Wat is de juiste techniek?
Ik spray zelf wetsandspray (water met Meguiar's M00 wash) op het oppervlak en dan maar gaan op stand 3. Hoeveel "banen" ik trek hangt af van de 1e keer.
De testspot zeg maar, eerst vrij kort, zeer weinig druk en kijken hoeveel lak er weg is.
Voor de Mazda moest ik 4-5 keer aan de bak om 5 micron weg te halen. Maar dat wil niet zeggen dat het op een andere lak ook zo is.
Moet je alleen maar horizontaal gaan of ook verticaal? Hoeveel druk zet je.
Hoe lang gaat een schijfje mee?
Hier heb ik echt geen flauw idee, kan je dat voelen wanneer een schijfje "op" is?
Wetsand je overal?
Ik ben zelf huiverig om bij randjes te sanden, daar is vaak lastig om goed contact te maken met een roterende machine en zo de wetsandkrasjes eruit te halen.
Waarmee polijst je de boel op?
Is het altijd nodig om een roterende machine te gebruiken?
Ik denk van wel, het zou theoretish misschien kunnen om met een Dual-Action aan de gang te gaan maar dat duurt gewoon te lang.
Kan je ook zachte lak, denk aan Alfa's en Subaru's wetsanden?
Deze lakken zijn erg zacht, kies je voor een andere aanpak of kan je ook deze wetsanden?
Kom maar op met tips, ideeen, suggesties en ervaringen. Ook als je het nog nooit gedaan hebt kan je natuurlijk mee discusieren.
Hier een INDICATIE hoe het eruit ziet met een Festool machine en Festool schijfjes (2000 en 3000 grit)
Als er dingen niet goed gaan in het filmpje geef dat even aan en vooral waarom.
Er is bar weinig te vinden over machinaal sanden dus de kans is erg groot dat het nu nog verre van optimaal.
Deel je kennis, ervaringen zodat anderen ervan kunnen leren.
Ik heb een aantal keer gewetsand met de DAP500.
Deze heb ik gebruikt met een tussenschijf van Festool en abralon schijven:
De tussenschijf heb je nodig om de druk beter te verdelen en te voorkomen dat je diepe "piggytales" krijgt.
Krasjes in de vorm van een excentrische beweging.
Er zijn verschillende merken schijven waaronder de abralon schijven.
Deze heb je in verschillende gradaties bijvoorbeeld 2000-3000-4000 grit.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Welke machines zijn geschikt om machinaal te wetsanden?
Ik dacht dat de DAP500 prima was maar op een ander forum las ik weer dat de grote uitslag (8mm) en de roterende beweging niet goed zijn.
Deze zou teveel schade toebrengen aan de lak. Weet iemand of dat klopt en welke machines dan wel geschikt zijn om te sanden?
De Festool RO125 FEQ zou geschikt zijn maar ligt voor mij buiten budget voor een machine om af en toe te wetsanden.
Wat is de juiste techniek?
Ik spray zelf wetsandspray (water met Meguiar's M00 wash) op het oppervlak en dan maar gaan op stand 3. Hoeveel "banen" ik trek hangt af van de 1e keer.
De testspot zeg maar, eerst vrij kort, zeer weinig druk en kijken hoeveel lak er weg is.
Voor de Mazda moest ik 4-5 keer aan de bak om 5 micron weg te halen. Maar dat wil niet zeggen dat het op een andere lak ook zo is.
Moet je alleen maar horizontaal gaan of ook verticaal? Hoeveel druk zet je.
Hoe lang gaat een schijfje mee?
Hier heb ik echt geen flauw idee, kan je dat voelen wanneer een schijfje "op" is?
Wetsand je overal?
Ik ben zelf huiverig om bij randjes te sanden, daar is vaak lastig om goed contact te maken met een roterende machine en zo de wetsandkrasjes eruit te halen.
Waarmee polijst je de boel op?
Is het altijd nodig om een roterende machine te gebruiken?
Ik denk van wel, het zou theoretish misschien kunnen om met een Dual-Action aan de gang te gaan maar dat duurt gewoon te lang.
Kan je ook zachte lak, denk aan Alfa's en Subaru's wetsanden?
Deze lakken zijn erg zacht, kies je voor een andere aanpak of kan je ook deze wetsanden?
Kom maar op met tips, ideeen, suggesties en ervaringen. Ook als je het nog nooit gedaan hebt kan je natuurlijk mee discusieren.
Hier een INDICATIE hoe het eruit ziet met een Festool machine en Festool schijfjes (2000 en 3000 grit)
Als er dingen niet goed gaan in het filmpje geef dat even aan en vooral waarom.
Er is bar weinig te vinden over machinaal sanden dus de kans is erg groot dat het nu nog verre van optimaal.