• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal sanding topic.

Wat is de uitslag van de luchtol? Hoe zwaar moet een kompressor zijn om effectief te kunnen sanden?
 
Ik kan me niet voorstellen dat een compressor goed is voor machinaal wetsanden.

Waarom niet?

Op een gegeven moment is de ketel leeg en zal de luchttol in draaikracht afnemen, kan dus nooit goed zijn.
 
overal wordt met lucht gewerkt qua schuren en slijpen, echt geen probleem.
zelfs in de operatiekamer werken ze luchtboren en zagen.

zo'n klein compressortje met een 25L ketel....dáár heb je dus niets aan.
zowiezo is de aanvoercapaciteit te klein en ook de luchtvoorraad.

minimaal een aanvoercapaciteit van minimaal 350 liter en een tank van 100L minimum .
 
Dibbuz zei:
Helaas is de ene lak de andere niet. Wel handig om met een DAP500 de 2000grit te doen en dan met een Bosch de afwerking met 3000 of 4000?

nee hoor, nergens voor nodig, werkt prima met de dap, juist door de uitslag van 8mm
 
@Harold, dat dacht ik dus ook inderdaad. En op de Mazda werkte dat ook perfect.... dacht ik dan. Totdat Ludo (van het Belgische Meguiar's forum) dit meldde:
Wat betreft een machine om te wetsanden , is het zoals ik reeds gezegd heb in mijn reactie.
Enkel excentische machines komen in aanmerking , en dan liefst met een zo kleine schuuruitslag.
Ik doe regelmatig dit soort werkjes voor een paar carrosserie bedrijven , en dan blijkt een uitslag van 2.5 mm
het ideaal . Een zeer fijn schuurpatroon , en weinig of geen inspanning om de schuurkrassen om te zetten in
een mooie diepglans.

Ga er zeker nog wat meer mee testen met de DAP maar het klinkt logisch dat een kleinere uitslag een fijner schuurpatroon achterlaat.
 
Ben van plan om mij binnenkort waarschijnlijk een Mirka Ceros 650CV electrische schuurmachine aan te schaffen aangezien ik mij ook wil gaan toeleggen op het machinaal wetsanden.
Heeft iemand al ervaring met dit toestel. Van de leverancier hoor ik zeer goede reacties!
 
Dat is een wereld machine, heerlijk rustig, goede balans, lekker licht en behoorlijk stil. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Die mag niet meer weg!!
 
Tim zei:
En ik ben al even met Abralon bezig om wat pads in het assortiment op te nemen!

Is hier al verder iets van bekend, ben net klaar met de motorkap van de nieuwe (2de hands) wagen hier bij ons te wet-sanden. Maar ik heb het idee dat dit veel beter kan (egaler) met een DA.
 
Niet afgelopen zaterdag, maar vandaag voor de eerste keer met de Mirka electrische schuurmachine (Ceros 650CV) gewerkt! Gewoon een schitterend apparaat. Diepere kras op BMW X3 met de hand weggeschuurd met 3m 2000 schuurpapier. Daarna Abralon schijfje van 4000 op de Mirka gezet en rustig nog eens nagegaan. Echt zalig en werkt supermakkelijk. Spijtig genoeg niet de tijd gehad om foto's te maken. De Mirka is natuurlijk een duur toestel maar ik vermoed dat de professionele detailer hier totaal geen spijt van krijgt !
 
B.K. zei:
Is hier al verder iets van bekend, ben net klaar met de motorkap van de nieuwe (2de hands) wagen hier bij ons te wet-sanden. Maar ik heb het idee dat dit veel beter kan (egaler) met een DA.
Het vlot niet echt :( Morgen weer eens informeren.
 
Weer een topic dat interesant lijkt of niet, kan iemand ook duidelijk maken wat wetsanden inhoud, ik heb al begrepen dat je dit doet voor het polijsten maar wat is de meerwaarde van wetsanden ?
Kan iemand hier duidelijkheid in brengen waarvoor en wanneer te wetsanden ?
 
Wetsanden gebruik je bij ernstige lakdefecten. Soms is het beter om een deel te wetsanden dan met grof geschut te gaan polijsten.

Je verwijdert de bovenste (lak)laag waardoor het oppervlak ook veel gelijkmatiger gladder, egaler enz wordt.
Kortom, de basis is veel beter voorbereid op verdere (polijst)stappen.

Bij deze wagen zou gewoon polijsten veels te lang geduurd hebben.

Het 'probleem' van machinaal wetsanden is dat er (nog) (te) weinig gedetailleerde informatie erover te vinden is op het internet.

Het is een techniek die onder detailers sinds korte tijd in opkomst is.

Let wel, zie het wetsanden alsjeblieft NIET als vervanging voor het gewone polijsten :!
Wetsanden vereist een hele andere techniek, tijd, geduld, produkten dan gewoon polijsten.
 
Tim zei:
Het vlot niet echt :( Morgen weer eens informeren.

:cool: Hopelijk meer succes, morgen dan. Maar zou het niet makkelijker zijn om bij 3M eens na te vragen? Of heb je het over Mirka en 3M ?

Handmatig sanden is geen probleem maar het gaat gewoon absoluut niet vooruit. Machinaal is de volgende logische stap.

@Koeny, wat voor compressor gebruik je?
 
Handmatig met backing plate werkt mijnsinziens nog steeds prima voor net wat diepere krassen en kleine stukjes. Machinaal is natuurlijk weer veel makkelijker voor grotere stukken.
 
Met machinaal wetsanden verkrijg je een veel regelmatiger resultaat dan met de hand, ook op kleine stukken.
 
Wat Adrie zegt ^^ :ja

Dat is nu het probleem bij mij (buiten dat het niet vooruit gaat), je krijgt duidelijk plekken waar je zichtbaar veel te weining hebt geschuurd. Iets wat je dus niet kan controleren eens je bezig bent. Het gaat vooral om plekken waar belettering zat, eens ik even het oppervlak had opgefrist zag je duidelijk dat ze met één of ander krabbertje de vorige belettering hadden weggehaald. (Hadden dus een nieuwe sticker geplakt om dat te verdoezelen).
Die krassen moeten dus weggehaald, en dat is niet makkelijk handmatig.
 
Ik heb vandaag wat spullen gehaald om wat te gaan oefenen met machinaal wetsanden. Testobject gaat een Opel corsa worden welke hier nog in de tuin staat.
 
Nee.

De uitslag is te groot, namelijk 8mm.

Om een zo mooi en glad egaal resultaat te krijgen, zul je dus een zo klein mogelijke schuuruitslag moeten gebruiken.

Dit voorkomt veel nabewerken. :ja

Het mooiste zou zijn als je een machine met een schuuruitslag van 8mm, 5mm, 3mm en 2mm zou hebben om het schuurpatroon af te breken.