• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

eerste keer polijsten welke middelen ?

Zijn 2 ford fiesta,'s
Nou... Ik heb gister een Ford Focus SW gedaan en die was aardig aan de harde kant. Bovengemiddeld, zeg maar.
Met de DAP + Geel + S3 moest ik 2-3 hits doen. Gelukkig heb ik nog een andere machine.. :p

+1 voor @Istnogferarie - Goede beschrijving van de stappen.

Ikzelf moet nog een auto/lak tegenkomen waarbij ik aan een finishing-combi genoeg heb om te corrigeren. De S30 is namelijk te vergelijken met de Monello - Finale en dat is écht een finisher. Dus, meestal pak ik gewoon de S3 en begin dan met een medium-cutting pad (LC Oranje of Monello Oranje) omdat je met een D/A + Foam nooit zó drastisch zal corrigeren dat je plotseling heel veel onnodig lak hebt verwijdert. :p

Have fun met de nieuwe spulletjes!



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Zijn ervnog tips voor het polijsten zelf ?
Tips...? Naast de basisprincipes zijn er geen aanvullende maniertjes ofso...

Ik kan je niets anders melden dan een simpel stappenplannetje;

Cuttingfactors in de basis, van grof naar licht;

(Monello - 3 step)
  • Veloce -> Geel
  • Mezzo -> Oranje
  • Finale -> Wit
(Scholl - 2 step)
  • S3 -> Geel
  • S30 -> Wit

Testspotje maken met S3 - Oranje --> Als je dan netjes een klein dambordje maakt en ziet dat dit je lak al ontdoet van swirls en verwering, dan weetje dat deze combi grof genoeg is om te corrigeren. (Mocht je na 1 goede hit nog flink wat swirls hebben, dan schaal je op middels een grovere pad; Geel)

(Feitelijk kan je nóg lichter beginnen, maar ik hen in mijn ervaring nog nooit een auto kunnen corrigeren met finishing combi's)

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met polijsten, maar ik ga er even vanuit dat je géén ervaring hebt;

  • Kies een paneel waar je makkelijk bij kan en je dus even kan wennen aan de DAP en de manier van werken. De motorkap is een vlak paneel op werkhoogte, bijvoorbeeld.
  • Maak je pad iets vochtig met een paar spraytjes water of detailerspray.
  • Spuit zo'n 4 druppels ter grootte van een erwt op je pad.
  • Stempel je pad op een stukkie van zo'n 40x40cm om het polijstmiddel wat te verdelen.
  • Zet je DAP op de lak, zet de machine op Stand #2 en verdeel het polijstmiddel effe snel over je stukkie.
  • Zet je DAP op Stand #6 en begin aan je dambord-patroon.
  • ......De snelheid waarmee je beweegt is in mijn geval redelijk langzaam. Grofweg 10 seconden om de breedte van een pad af te leggen.......
  • ......Op deze manier geef je de korrel van het polijstmiddel de tijd om zijn werk te kunnen doen (Slijpen + afbreken)......
  • Polijstresidu afnemen en je werk controleren.
  • Als je nu ziet dat je met deze stap je swirls/defecten weg zijn, kan je gaan afschalen met de S30 -> Oranje of Wit om te finishen.
  • ......Op dezelfde manier als met de S3......
Je kan dus bijv. je motorkap opdelen in een aantal stukkies en deze allemaal eerst corrigeren met S3 en stoppen wanneer je de defecten hebt verwijderd. Als je dan de gehele motorkap met S3 gedaan hebt, kun je met S30 weer stukkies gaan doen en finishen.

Ik wet niet zeker of je een ontvetter als bijv. Gyeon - Prep of Nanolex - EX in bezit hebt, maar deze kan je gebruiken om polijstmiddel af te nemen en te ontvetten. Hierdoor kan je tussendoor je eigen werk controleren en/of na afloop om de boel schoon te maken en dan zal je wax beter hechten.



Greetz
 
Ik heb geen ontvetter

Dan is een advies om deze aan te schaffen. Als je dit niet van plan bent, dan kan je ná het polijsten van de hele auto de boel opnieuw wassen met bijv. Dreft. Goed afspoelen nadien is sowieso belangrijk.

Zonder ontvetter kan je niet tussendoor je polijstresidu verwijderen wat eventueel in defecten is gaan zitten en het hierdoor lijkt dat je klaar bent met polijsten. Ook als afneem hulp heb je het dan niet en opnieuw de hele auto wassen moet je ook maar zin in hebben :p


Greetz
 
Ik heb tog nog wat spullen bij besteld.
Een grit guard emmer met grit guard.
Het begint tog bij het wassen.
Heb ook nog monello peluche verde trio heb er nu 7 totaal
Q2M PREP ook nog bijbesteld.
Hogedrukreiniger kan ik lenen.

Nu heb ik nog een vraagje, met polijsten maak je een dambord.
Als je gaat inwerken het polijstmiddel op stand 2 begin je dan van links naar rechs en dan van beneden naar boven ?
Of juist andersom ?
 
Dambord maakt niet uit of je van links naar rechts, van rechts naar links, van beneden naar boven of van boven naar beneden begint.
Het gaat erom dat je met het dambord patroon ervoor zorgt dat je alles een keer geraakt hebt met je pad.
 
Links naar rechts of van boven naar beneden maakt niks uit, het gaat uiteindelijk erom dat je alles meepakt. Op een motorkap ligt het er ook maar aan aan welke kant je staat ;)

Het verdelen doe ik zelfs niet op stadje 2 maar gewoon verdelen met de pad door te deppen. Op stand 2 verdelen is alleen maar om het product overal te krijgen, dus zodra het overal zit kan je meteen door op de gewenste stand voor combinatie van pad en polijstmiddel!

Edit: ik had ondertussen kunnen volstaan met "wat @Soepergrover zegt" ;)
 
Dat is duidelijk
De bewegingen van links naar rechs en van beneden naar boven maak je die 1x of 2x ?
 
Heb ik gevonden
Die hebben het er niet over de snelheden die bij verschillende pads horen.
Uitpoetsen op stand 2 polijsten stand 5a6
 
Bedoel je dit Jelle?

Pad + Polijstmiddel = Bepaalde Slijpgraad op een Bepaalde Snelheid

Polijsttabel Monello.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Over het algemeen genomen geldt hoe zwaarder je moet corrigeren hoe hoger de stand op de machine.

Dus S3 op een gele monello pad om te corrigeren stand 6, kan je eventueel na een dubbel dambord nog doorwerken op een lagere stand 5 of 4.

S30 en S40 zijn om te finishen dus zou je stand 4 gebruiken.

Correct me if I'm wrong, Maar S17 en s20 liggen daar dan weer tussenin, ik heb ze zelf nog niet gebruikt maar hier zou je dan stand 5 voor kunnen gebruiken.
 
Oranje en S30 stand 4
Oranje en S3 stand 6
Geel en S3 stand 6

Wat houd dat doorwerken op stand 5 of 4 in voor de s3 350z ?